Toby weigerd gewoon om pellets te gaan eten ?????

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Lukky

Toby weigerd gewoon om pellets te gaan eten ?????

Bericht door Lukky »

Onze Toby :grijze-roodstaart (een vrouwtje) is nu bijna 3 jaar oud . Heeft altijd het normale voer waaruit ze natuurlijk alleen de zonnebloempitten haald , gehad .
Nu was ik ongeveer4 weke geleden bij Hedwig van der Horst (dierenarts ) omdat ik vond dat ze niet goed door de rui heen kwam ,
Eigenlijk was ik ook bang dat ze zou gaan plukken .
Hedwig bevesigde dat het door de moeilijke rui kwam , Toby werd gewassen , een spuit vitaminen , een soort pijnstiller in druppel vorm en een zak pellets met een heel voer/wenschema erbij .
Dit is een beproefd schema en zou moeten lukken .
Ik ben nu op dag 19 , maar Toby pakt geen enkele pellet hoor , ze graaft als ze 3 dagen geen ander voer krijgt dan pellets , de hele bodem om , en piktdaar de verborgen geknoeide zaadjes nog uit , heel zielig om te zien , ze snapt er ook niets van dat zie ik.
Ik geef haar nu 3 x per dag haar medicatie , en twee theelepels vanilia vla , met 3 gram gemalen pellets en palmolie. Dat gaat redelijk goed , ik hoop haar zo te wennen aan de smaak van pellets , maar ik heb er een hard hoofd in , geloof niet dat ze ooit over zal gaan op de pellets .
We hebben dit al eens eerder geprobeerd , na de begin cursus , maar ook toen lukkte het niet .
Haar gewicht houden we natuurlijk goed in de gaten , dat schommeld natuurlijk maar blijft veilig .

Is dit herkenbaar voor iemand ??

Wendy1982
Vrijwilliger SVP

Re: Toby weigerd gewoon om pellets te gaan eten ?????

Bericht door Wendy1982 »

Een papegaai overzetten van zaden naar pellets kan soms heel lastig zijn. Bied de vogel overdag alleen pellets aan en het normale voer aan fruit en groenten. Mocht er niks van de pellets worden gegeten geef de gaai dan in de slaapkooi een klein schepje zaad zodat de ze met een volle krop gaat slapen. Ik dit geval is het vaak de aanhouder wint. De gaai aan gemalen pellets laten wennen kan ook helpen. Misschien de pellets wat kleiner aanbieden is ook mogelijk maar een grijsje zou ze zo ook gewoon moeten kunnen eten. Wat voor pellets krijgt ze nu?
:grijze-roodstaart Dipsy, :witbuik-caique Weezy :kaketoe Droopy
In de opvang: :grijze-roodstaart2 Pinda :grijze-roodstaart Nikki

Lukky

Bericht door Lukky »

Ze ktijgt nu Nutribird P15 pellets , Ik volg een heel schema , al ruim 23 dagen . Beginnen met normaal zaad , daarna 1 dag op pellets , daarna weer normaal , daarna 2 dagen 2 dagen pellets enz nu zit ik op 4 dagen pellets en ze neemt er nog niet eens 1 in haar snavel . Fijn malen met een handkoffiemolen , dan mengen met een klein beetje vanilievla gaat perfect . Ga nu de pellets grover malen om zo toch steeds iets grovere pellets met vla te kunnen geven . Maar ik ken mijn meisje , die gaat niet aan de pellets , ze heeft ook nog nooit een noot of mais of iets anders gekraakt ?

we wachten af , de aanhouder wint zegt men . Ik weet al wie er wint , en dat ben ik niet .

Jacolien
Vrijwilliger SVP

Bericht door Jacolien »

De manier die Wendy bedoeld is cold turkey maar dan is het het beste om overdag alleen pellets te geven en zelfs geen groente of fruit of nootje en dan pas voor het slapen gaan krop vol laten eten van oude voeding. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar dit onderdeel van onze website: https://vrolijkepapegaai.nl/informatie/ ... r-pellets/
:ara-blauwgeel Maxi

Opvang: :grijze-roodstaart2 Jacco :kaketoe Riekie

Lukky

Bericht door Lukky »

Het is niet gelukt met overzetten naar pellets , jammer maar helaas.
Ik wist het eigenlijk al voor we begonnen , je kent je eigen papagaai gewoon, zal ik maar zeggen .
Ze sterft nog liever dan dat ze een pellet zal gaan eten .
Nu ben ik iemand met een grijze tegen gekomen, die het zelfde heeft meegemaakt , grijze eet geen pellets .
Zij kwam op het voer van Parrotcare , dit is heel erg uigeballanceerd voerspeciaal voor onze kromsnavels. het ziet er lekker uit en ruikt ook lekker ,er zit echt alles in wat ik wens voor onze toby . Nee het niet goedkoop .
Ze eet het als een malle en er zitten kleine pellets door, die ze mischien ook gaat eten .
Hier ga ik maar mee door .

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Gelukkig maar dat ze in ieder geval goed voer krijgt en ervan smult. Duimen dat ze ook af en toe een pellet binnenkrijgt. Ze zijn te slim om zichzelf uit te hongeren, hoor. Zeker wanneer je het overzetten echt heel consequent doet zoals hiervoor omschreven. Alle honderden papegaaien die wij in de opvang hebben (gehad), zijn allemaal over op pellets, bijna allemaal al na 2 of 3 dagen. Maar als jij je hier goed bij voelt en vooral ook jouw Toby, is het ook prima. Veel plezier en succes met haar!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Lukky

Bericht door Lukky »

Bedankt , we zijn echt 32 dagen bezig geweest zelfs 4 dagen achter elkaar op pellets maar ze eet er echt niets van en ze viel te veel af om nog door te gaan .
Maar nu is alles inderdaad weer goed en ik heb er ook een goed gevoel bij , dat telt .

Drareg

Bericht door Drareg »

Bedankt , we zijn echt 32 dagen bezig geweest zelfs 4 dagen achter elkaar op pellets maar ze eet er echt niets van en ze viel te veel af om nog door te gaan .
Maar nu is alles inderdaad weer goed en ik heb er ook een goed gevoel bij , dat telt .
Tsja, waarom zou je een vogel, die van nature geen pallets eet, aan de pallets willen dwingen? Ik zou ook weigeren elke dag een eenheidsvoer in de vorm van brokken te moeten eten. ;-) Jouw papegaai is zo dom nog niet ;-)

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Je hebt je jammer genoeg niet zo goed verdiept in pellets, de samenstelling ervan en de afwisseling van goed voer die je je vogel kunt bieden, Gerard. Dat kun je op onze workshop allemaal leren overigens.
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Shelley
Bestuur SVP

Bericht door Shelley »

Beste Gerard,

Ben jij ook niet ooit eens begonnen met borstvoeding? Daarna overgestapt op andere voeding? En later ongezonde dingen gaan leren kennen of het biertje wat je nog niet had gedronken en ook niet rechtstreeks uit de natuur komt bent gaan drinken? Of ben je een boer wat hij niet kent dat vreet hij niet?

Gezondheid gaat voor, Wij kunnen hun natuurlijke voeding niet 100 % nabootsen, daarvoor zijn pellets juist ontwikkeld dat ze al hun vitaminen/ mineralen binnen krijgen en dat in 1 brok, plus aanvullen met groenten, fruit en noten. Ideaal en gezond! Het is goed al kent de papegaai het niet dat ze dit gaan leren eten, goed voor hun lichaam/ hun verenpak en het voorkomt een hoop ellende bij de vogelarts omdat er anders gezondheid problemen ontstaan. Mijn ervaring is als ze het eenmaal kennen ze het ontzettend lekker vinden!
Kiki edelpapegaai5 & Kaspertje :amazone-papegaai-geel2 & Pipi :dwergara2

Opvang: Nikki :grijze-roodstaart & Tweety :kaketoe

Plaats reactie