Enthousiast of agressief?

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
xSMNx

Enthousiast of agressief?

Bericht door xSMNx »

:witbuik-caique :witbuik-caique :witbuik-caique

Goedemiddag allemaal,

Op 5 mei jl. hebben mijn vriend en ik onze prachtige Pyrrhura Cinnamon opgehaald. We hebben deze dame Emily genoemd.
Na de eerste 24 uur hebben we gekeken of dat zij uit haar kooi wilde en dat wilde ze maar al te graag. Binnen 1 dag hadden we haar al geleerd om uit haar zelf naar het uitvlieg 'hekje' te laten komen door middel van beloningen. De 3de dag ging zij al zelfstandig op onze vingers en handen zitten, echt een schat van een meid.

Maar sinds dag 4 ging het minder, althans zo leek het voor ons. Ze begon tijdens het zitten op onze vingers/handen ons opeens hard te bijten (tot bloedens toe) We hebben online veel gelezen dat we onze tanden op elkaar moeten bijten en haar niet moeten straffen. Dus dat doen we ook niet. Zodra ze weer lief is belonen we haar met een zonnebloempit en met enthousiast gepraat. Dan gaat het weer 1 minuut goed en dan bijt ze weer opeens. Wij zorgen ervoor dat de bijt ervaring nooit het laatste is wat er gebeurd voordat ze haar hok in gaat, we proberen positief te beëindigen.

Als wij naar het hok toe lopen om Emily eruit te halen dan is ze altijd reuze enthousiast en weet ze van gekkigheid niet hoe snel ze naar het poortje moet komen. Zodra wij het poortje openen gaat ze netjes op het randje zitten wachten op onze vinger/hand om op te stappen. Vaak maken wij mee dat ze dan direct begint te bijten zonder dat ze überhaupt op onze hand is geweest. Wij laten haar dan staan op het poortje, draaien ons op en lopen weg voor 30 sec. Dan komen we terug en proberen we het opnieuw, soms bijt ze nogmaals en soms dan is er niks meer aan de hand.

Ik heb veel dingen op internet gelezen en ik heb een aantal boeken geleend uit de bibliotheek. Wat ik hier voor zover van heb geleerd is dat de mens altijd de schuldige is als de vogel bijt. Wij geloven dit en willen hiermee ook aan de slag zodat wij ervan kunnen leren. Je schijnt veel van haar lichaamstaal te kunnen lezen maar daar zijn wij (nog) te onervaren voor om dit te kunnen signaleren. Zeker omdat er in onze ogen niet veel gebeurd in haar lichaamstaal als ze ineens bijt. (Wij zijn bekend tussen het voelen met tong 'bijten' en het bloedens bijten)

Tevens heb ik ook gelezen dat Pyrrhura's soms zo enthousiast, opgewonden en blij zijn dat ze hun kooi uit mogen dat ze niet weten hoe ze hun enthousiasme kwijt kunnen. Is dit waar en hoe kunnen wij hiermee omgaan?

Mijn concrete vraag aan jullie is naar aanleiding van bovenstaande en voor zover zit mogelijk is om te zeggen:
Bijt Emily ons vanuit agressiviteit of vanuit enthousiasme?

We hebben geduld en staan daar zeker voor open. Wij willen het goed doen en wij begrijpen dat iedere vogel een eigen karakter heeft en niet alles voor elke vogel helpt. Maar wellicht zijn er tips en/of opmerkingen. Op dit moment laten we haar alleen nog maar lopen op onze vuisten omdat ze dan weinig vel kan pakken want onze wijsvingers liggen open en ze pakt (natuurlijk) elke keer opnieuw het wondje als ze bijt.

Groetjes Samantha

178Yvonne

Re: Enthousiast of agressief?

Bericht door 178Yvonne »

Als wij Kobus rechtstreeks uit zijn nachthok zouden halen, bijt hij enorm. Dat moet echt via zijn opstapstok, dan is het geen probleem. Maar het zal per papegaai verschillen. Hier op deze site van de stichting kan je veel informatie vinden over de verzorging en huisvesting van papegaaien, zoals bijv het zelf maken van een opstapstok. Ook de workshop kan ik je van harte aanbevelen, als ze weer gegeven worden. Kobus bijt mij graag, Henk niet. Ik bescherm mezelf met een ovenwant, dan hoef ik niet te reageren als hij bijt. Alleen leert hij het niet af. Het maffe is dat hij mij niet bijt als ik hem zijn walnoot geef en Henk weer wel. We krijgen zo een aardige taakverdeling.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

Wendy1982
Vrijwilliger SVP

Re: Enthousiast of agressief?

Bericht door Wendy1982 »

Ik kan zo niet beoordelen waarom jullie vogel bijt, wel zie ik dat jullie er heel erg goed mee bezig zijn door informatie in te winnen. Misschien is het een idee om zodra het weer mogelijk is bij ons een workshop te komen volgen. Dan kan jullie vogel mee komen en kunnen we beter beoordelen waardoor jullie vogel bijt en julloe tips en tools geven om hier mee om te gaan. Wat ik wel denk is dat jullie vogel nog erg moet wennen wat ook wel best even kan duren. Ik denk dat een opstap stok gebruiken om jullie vogel uit de kooi te halen een heel handige tool kan zijn. Op deze manier kan ze op een langzame manier wennen aan jullie handen en kunnen jullie misschien haar op een makkelijkere manier beter leren lezen zonder dat ze gelijk in jullie vingers bijt. Heel veel succes met jullie vogel en wie weet tot snel op 1 van onze workshops 😊
:grijze-roodstaart Dipsy, :witbuik-caique Weezy :kaketoe Droopy
In de opvang: :grijze-roodstaart2 Pinda :grijze-roodstaart Nikki

Plaats reactie