Aanschaf javaboom

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Richard

Aanschaf javaboom

Bericht door Richard »

Ik ben aan het kijken naar een javaboom en deze komen ook langs op marktplaats. Echter vraag ik mij af hoe veilig dit is i.v.m. ziektes ook al maak je hem schoon met dettol en een stoomreiniger?

SkyeHigh

Re: Aanschaf javaboom

Bericht door SkyeHigh »

Ik zou zelf dan gaan voor een nieuwe ivm de ziektes inderdaad. Ikzelf heb ze bij AvonturiaShop gekocht daar heb je ze al vanaf €149. Ik heb er nu twee van ze en heel erg tevreden.
:grijze-roodstaart2 Skye
:amazone-papegaai-geel Max

Miep

Bericht door Miep »

Denk als je de takken goed ontsmet dat het overdragen van mogelijke bacterie/ziektes bijna nihil is, zelf heb ik er 1 zelfgemaakt van berken takken, dan kan jezelf bepalen hoe groot deze word.

Drareg

Bericht door Drareg »

Mij lijkt het gevaar van ziektes middels (boom)takken niet zo groot omdat aangeraden wordt om papegaaien wilgentakken te bieden om te knagen en knoppen van takken als voedsel. Daarbij wordt ook niet gesteld dat ze ontsmet moeten worden. Natuurlijk is het gouden handel, een (dood) boom(pje) voor 150 euro! Ik sloeg stijl achterover van de prijzen voor simpele dingen. Maar ja, de mens wil gepiepeld worden, toch?

Martin

Bericht door Martin »

Bomen-takken,

Wilgentakken daarmee heb ik tientalen jaren prima ervaringen gehad : zelf te vinden (NIET bij drukke verkeersroutes-industrie dan !!) fikse bos van ca. 20 cm en ook goed in te vriezen...vogel had er enorm veel plezier van....ook maken v.e. ladder werd erg op prijs gesteld en tijdens dit proces d evogel laten meekijken i.v..v. voorpret deed wonderen). Een java-boom is belachelijk duur en omdat totaal onbekend is wat wel-wat niet is goed ontsmetten m.i. een must. M.i. ondanks de prijzen een eenmalige investering want gaat decennia mee, doet z'n doel dus in feite goedkoop. Aanschaf en houden van een vogel is nu eenmaal een investering van vaste kosten en variabele kosten ook qua tijd......logisch.
Ook prima ervaring met aanbieden van halve kokosnoten na leeghalen en drogen, op bodem én opgehangen.
Voor touw ( welke dan ook..die met de bonte kleuren worden massaal verkocht) wil ik waarschuwen : zeer kleine deeltjes hopen zich op in het spijsverteringskanaal vernam ik van enkele dierenartsen en leiden tot ellende.

Martin

Drareg

Bericht door Drareg »

Martin schreef:
mei 1, 2020, 9:31 am
Bomen-takken,

Aanschaf en houden van een vogel is nu eenmaal een investering van vaste kosten en variabele kosten ook qua tijd......logisch.
Ik ben het helemaal met je eens maar er is niets mis mee om kritisch te blijven. Immers, wat je aan het ene niet hoeft uit te geven heb je beschikbaar voor iets anders. De ene mens heeft natuurlijk andere mogelijkheden en wensen dan de andere, maar ik ben gewoon van plan om een "boom" ergens uit een bos op te pikken of te maken uit takken (het liefst beuken, eiken (moet nog nagaan of het looizuur in eiken geen kwaad kan) of een andere soort die een poosje mee kan gaan). Wat dat betreft ben ik net een papegaai en vind ik het leuk om dingen uit te proberen.
Voor touw ( welke dan ook..die met de bonte kleuren worden massaal verkocht) wil ik waarschuwen : zeer kleine deeltjes hopen zich op in het spijsverteringskanaal vernam ik van enkele dierenartsen en leiden tot ellende.
Weer wat geleerd. Overigens ben ik toch huiverig voor kunst- en kleurstoffen. Echt touw is van plantaardig materiaal maar veel mensen kijken naar hoe iets er uit ziet (als touw) zonder na te gaan waar het van gemaakt is.

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Verstandig van je, dat je goed nadenkt over besmettingsgevaar als je iets gebruikts overneemt. Op zich natuurlijk helemaal niks mis mee, integendeel! Maar je weet bij een boom, java of ander hout, die je van iemand overneemt, nooit of er misschien een zieke of besmettelijke vogel op heeft gezeten. Dus je doet er zeker in zo'n geval goed aan om te ontsmetten, kan bijvoorbeeld ook met F10. En dan even een poosje laten staan, omdat de meeste ziektekiemen buiten een gastheer (dier of mens) niet lang overleven.

Bomen die je van buiten haalt (wilg (alle soorten, behalve treur!), vlier, fruit, enz.) hoeven niet ontsmet te worden. Want als er eens een torretje of zo over loopt, geeft dat niks. Dat gebeurt in het wild, in hun natuurlijke habitat, ook. Wel moet je, zoals hiervoor ook al staat, opletten dat een boom onbespoten is of niet naast een drukke autoweg heeft gestaan ivm uitlaatgassen en andere viezigheid. Maar over het algemeen is dat ook heel fijn hout om te gebruiken. Minder duurzaam dan een javaboom, maar makkelijker te verwerken enne ... ook fijner te slopen voor de vogel ;) .

Gebruik alleen onbewerkt touw, dat kan geen kwaad. Katoen kan levensgevaarlijk zijn, mede omdat het meestal heel sterk bewerkt is. Het lost niet op en kan de krop volledig verstoppen, met alle levensgevaarlijke risico's vandien. Dat risico loop je met natuurlijk, onbewerkt touw niet. Gebruik RVS-schroeven, die gaan niet roesten. Want ook roest levert (levens)gevaar op.

Succes en veel plezier met de aanschaf dan wel bouw van een mooie boom voor je vogel!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Plaats reactie