Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Drareg

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door Drareg »

178Yvonne schreef:
februari 14, 2020, 3:32 pm
Beste Gerard, Excusus aanvaard. Wij hebben in huis uitvoerig gesproken over het al dan niet kortwieken en ik had geen zin om die discussie hier te herhalen. Hierboven heb ik eerder geschreven wat de doorslag voor ons heeft gegeven. Het bestuur heeft deze discussie nu afgerond en er blijven genoeg onderwerpen om over te praten. Zoals de wispelturigheid van Kobus, nu weigert hij de kiwi. Gooit het op de grond of duwt de lepel weg. Hij is zo lekker eigenwijs. Met vr. groet, Yvonne.
Hoi Yvonne,
Blij, dat ik je kennelijk niet heb gekwetst want kwetsen is nooit mijn bedoeling, van wie dan ook. Maar ik vind het nou eenmaal pijnlijk wanneer dingen stress ten gevolge hebben. Gelukkig bieden andere fora wel openheid over discutabele onderwerpen en zijn op het internet ook meerdere visies te vinden.

Wat wispelturigheid betreft (let op! ik ben geen "deskundige" maar probeer slechts deskundiger te worden) lees ik overal en nergens, dat consequent gedrag/training m.b.t. tot een huisdier door ALLE gezinsleden de sleutel is. Niettemin, wil jij altijd wat op tafel gezet wordt? Ik ben de ene keer gek op vis en de andere keer hoeft het voor mij niet zo nodig. Zou dat bij een andere diersoort niet ook zo kunnen zijn? Ik heb geen kinderen (nooit gewild) maar wel verhalen gehoord van ouders en zelf ook ervaringen opgedaan met kinderen als verpleegkundige in m'n jonge jaren waardoor dit gedrag mij niet vreemd voorkomt. Is opvoeden niet een combinatie van vrijheid bieden en sturen?

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

De wonderen zijn de wereld niet uit: Henk zet Kobus met de opstapstok in de douche en Kobus probeert dan zo ver mogelijk bij het water vandaan te blijven. Maar nu loopt Kobus naar de douchestraal om er onder te gaan staan! Van de week moest Henk in allerijl de douchekop wegdraaien, want het water was nog niet warm genoeg. Ik heb met stomme verbazing staan toekijken. Henk laat hem tegenwoordig ook zelf teruglopen van de douche naar de keuken. Als hij mij niet onderweg tegenkomt, gaat dat prima. Het is ook grappig om het tikkende geluid van zijn pootjes te horen. In de badkamer met de tegels klinkt dat anders dan het laminaat van de hal of de keuken. Het klinkt steeds luider tot hij om de hoek door de keukendeur binnenkomt.

Nu zit hij achter me lekker van zijn walnoot te knabbelen. Het gekraak is niet van de lucht. Ook een stukje appel lust hij, al eet hij het niet. Het is meer sabbelen en uitzuigen. Banaan eet hij echt op, maar als ik een te groot stukje heb afgesneden is het op een gegeven moment genoeg. Dan duwt hij de lepen met zijn snavel weg. Dat doet hij ook met het prutje juvenile en palmolie. Eens in de 14 dagen zit ik aan tafel te prakken en dan zit hij te mekkeren dat hij niets krijgt. Dit terwijl hij het niet eens eet als het zo vers geprakt is. Het moet minstens een dag in de koelkast staan opstijven. Soms schep ik een te groot hapje op en bij Kobus is genoeg genoeg. Hij duwt de lepel weg en gaat verderop op zijn boom zitten. Het is ook leuk om te zien hoe hij patronen door heeft. Als ik aan het begin van de avond een lepel pak uit de keukenla, dan gaat hij onmiddellijk naar boven en vooraan klaar zitten. Net als met de banaan na de maaltijd, terwijl ik hem ook best beneden op de tak wil voeren. Hij lijkt het wel gezellig te vinden zo op ooghoogte. Hij ziet ons blijkbaar niet meer als roofdieren? Al neem ik wel een zekere bijtafstand in acht.

's-Avonds hebben we ook veel plezier met onze grote knager
IMG_0018.JPG
IMG_0022.JPG
Als de kartonnen doos te dicht bij een rand komt, schuiven we hem met Kobus en al over de tafel. Hij laat zich rustig voorttrekken of terugduwen, een enkel keertje kijkt hij verstoord op. Dit is het resultaat van een uurtje knagen:
IMG_0024.JPG
Een klein deel hergebruik ik voor zijn tonnetje, dat kan hij dan weer er uit peuteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Al weer kan ik niet kiezen al uit de foto's, die ik in de afgelopen week van Kobus heb gemaakt. Eerst maar eens van het wandelen van de douche naar de keuken:
IMG_0034.JPG
IMG_0036.JPG

Zodra ik had opgeschreven dat hij uit zichzelf onder de douchestraal stapte, hield hij er natuurlijk gelijk mee op. Maar ja, bij Henk ontsnap je niet aan je dagelijkse wasbeurt. Van de week zelfs een keer krijsen als een mager speenvarken. We vragen ons toch wel eens af wat voor dier we in huis hebben: hij kan ook mekkeren als een geit als hij niet genoeg aandacht krijgt. Zoals voor het schommelen, hij geniet daar zo van. Dan klautert die naar het touw en kijkt hoopvol naar je:
IMG_0069.JPG

Je gaat met toch wel schommmelen? Ja hoor, behalve als je mekkert. Het blijft praten tegen hem en niet met hem. Wel jammer, maar hij reageert goed op de klank van onze stem. Boos begrijpt die wel, net zo goed als negeren. Hij maakt ook zo'n leuk piepgeluidje als hij iets lekkers aangeraakt krijgt op de lepel: z'n juvenilepalmoliehapje of het stukje banaan. Voor appel of mandarijn doet hij het niet en bij een walnoot heeft hij er geen tijd voor. Die wil hij zo snel mogelijk aanpakken.

Als hij tafel karton zit te knagen, kan je soms ook de rand kleine veertjes zien aan zijn schouders of wel de bovenpunt van zijn vleugels. Ik heb een heleboel mislukte foto's ervan gemaakt. Hij is bepaald geen rustig model die poseert en mijn kleine camera heeft een bedenktijd voor hij afdrukt. Dat was vroeger met de grote spiegelreflex sneller, maar die was ook een stuk groter en zwaarder. Deze vond ik wel fraai gelukt:
IMG_0057.JPG
Tja, op het computerscherm zijn ze toch een stuk scherper.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Van de week vond ik 's-ochtends een halve walnoot in de huiskamer, die de vorige dag op de grond gevallen was. Ik heb hem in zijn voerbak gelegd, nog voor Kobus uit bed kwam. Normaal als hij op zijn speelboom wordt gezet, gaat hij eerst poepen en dan klautert hij naar het draaivoerpijpje om die een flinke slinger te geven voor zijn zonnebloempitten. Die vallen dan in zijn voerbak samen met wat pallets. Die laatste blijven liggen. Net terwijl hij zijn kop in de voerbak steekt, ziet hij de halve walnoot. Ik keer geen geld uit aan diegene, die het goed raadt.

Als hij één van ons de keuken ziet binnenkomen, maakt hij een inschatting of het de moeite waard is om naar zijn touw te klauteren en de kans om geschommeld te worden. Hmm, die blijft staan, dan ga ik maar. Neen, ze loopt door, dan blijf ik zitten. Of hij loopt naar het rek en kijkt dan om of hij verder kan gaan.

Nog zo'n observatie: zit hij uitgebreid zijn veren te poetsen en kom ik aanzetten met een partje mandarijn op de lepel. Al is het geen walnoot, hij laat je niet wachten, maar komt overeind, pakt het aan en gaat sabbelen. Hij is vroeger netjes opgevoed.

Van de week hadden we een pakketje met stukken karton. Ik had het kleingevouwen voor de papierbak en breng het naar de hal. Terwijl ik voorbijloop, horen we een heel teleurgestelde kreet/piep van: dat is toch voor mij! Houd ik het Kobus voor, draait ie zich om en gaat met zijn rug naar me toe zitten. Wat zei ik al weer over die opvoeding?

Zit Henk met hem buiten in het beschutte tuintje beneden, begint het te spetteren. Kobus komt dichterbij en kijkt zo Van kunnen we niet naar binnen? Vond Henk zelf ook.

Een paar foto's:
Na het slopen, zichzelf poetsen
IMG_0088.JPG

We zien de laatste tijd weinig van Kobus
IMG_0093.JPG

Moet ik dat allemaal weer opruimen
IMG_0095.JPG

Nee, ik ga er vandoor met mijn mussevleugeltjes
IMG_0096.JPG

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 »

Jouw verhalen over Kobus blijven leuk, zeker met de foto's erbij. Ik weet nooit zo goed wat ik zou kunnen schrijven.
Zo leuk om te lezen dat Kobus steeds meer doorheeft dat jullie het beste met hem voor hebben.
Groetjes van Natasja
Luciano :grijze-roodstaart

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Dank je Natasja, ik vind het leuk om over Kobus te schrijven. Wat ik bijzonder vind dat het oude blog van Kobus, Wicky logeert nu twee weken, nog wekelijks bekeken wordt, terwijl ik er sinds juli niets meer geschreven heb. Die is zelfs over de 10000 klikken heen.

Net kwam Kobus na het douchen niet opdagen in de keuken en wij zijn gaan zoeken. Ja, dit was veel interessanter, zeker als hij draait.
IMG_0008.JPG
Normaal zie je de wasmachine niet, dan zijn de lange lamellen gesloten. En Kobus de wasmachine kan je niet opeten. Altijd alles met zijn snavel bewerken.

Vorige week heeft hij ook zijn schommeltouw doorgeknaagd. Henk heeft hem gerepareerd met een metalen tiewrap en het touw hangt nu in een smallere langere lus dan eerst. Kobus heeft het even aangekeken en met enige moeite komt hij er toch weer op. Maar hij klautert er niet zo veel naar toe als eerder. Hij wil er nu echt zeker van zijn dat er wordt geschommeld. Maar het is wel lekkerder schommelen door de langere slingerbeweging. Hij zit dan echt te glimmen, zo iets als dit:
IMG_0003.JPG
maar dan wel met twee poten op het touw. Of wijdpoots nu het in een smallere lus hangt. Misschien lukt het om daarvan de komende week een foto te maken. Ook de foto's van Henk zijn fraai.
Soft focus.jpg
Hij is aan het experimenteren met nieuwe lenzen.

De grootste hobby van Kobus is dozen knagen. Hij houdt de doos met zijn pootje tegen
Pootje Kobus.jpg
en maar knagen. De stukken karton vliegen in het rond over tafel. Hij gooit het weg als het hem irriteert, blijkbaar kriebelt het onder zijn poten. Soms komt het wel een halve meter hoog. Als hij kijkt, gooien we een stukje naar hem terug. Maar daar stelt hij geen prijs op, weg met die troep. En maar weer vegen met zijn pootjes. We gooien niet als hij niet kijkt, want dan schrikt hij te veel van een plotselinge beweging. Kobus is geen onverschrokken held, maar wel een bron van vermaak voor ons.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Van de week hadden we een nieuwe soort papegaai in huis: de grijze withalsroodstaart. In zijn hals begonnen meerdere witte dekveertjes al aardig uit te groeien. Maar voor ik een foto kon nemen, had hij ze al weer uitgerukt. Alleen die ene in zijn rechterhals mag blijven zitten. Ook de foto van het wijdbeens zitten gaat er niet komen, hij doet het niet meer. Kobus is gewend geraakt aan de nieuwe omstandigheden en klautert met gemak heen en weer, al is het nog iets moeilijker geworden. Hij heeft nog een streng van het touw doorgeknaagd en het hangt nog een stukje lager.

Van de week buiten in de tuin in het privetuintje van de aardige buren
H&K in de tuin bij Rebecca.jpg
Hij is trouwens meer op Henk gericht dan op mij. Dat heeft hij van de week duidelijk bewezen. Op zich ook niet zo gek, Henk doet meer met hem dan ik. Meestal ziten we 's-avonds samen in de woonkeuken, tv kijken, lezen op het telefoonscherm of een spelletje te doen. Dat laatste kan alleen als Kobus niet op tafel zit. Want de aandacht is wel exclusief voor hem, hij rukt meedogenloos de telefoon van het steuntje. Kobus, op tafel schommel ik je niet, dat kan alleen op het touw in je boom. Op tafel mag je knagen aan je kartonnen doos. Maar goed, Henk wilde een griezelfilm zien en ik een show. Henk ging in de huiskamer zitten kijken. Kobus in paniek: waar is Henk nou?

IMG_0030.JPG
Ook nauwelijk knagen aan de doos, hij had er geen zin in. De avond daarop was het omgedraaid en ging ik in de huiskamer kijken. Neen, niet naar een griezelfilm. Geen probleem voor Kobus. Hij kan mij missen als snavelpijn en knaagt lekker door.

Dat laatste doet hij ook aan het stuk bezemsteel, waaraan een gedeelte van zijn klauterconstructie hangt. O.a. het klimrek:
IMG_0035.JPG
IMG_0039.JPG
Later op de avond had hij het helemaal aan gort geknaagd en bungelt het geheel nog aan één schroef. Henk heeft het voorlopig gestabiliseerd en gaat een knaagvaste oplossing uitwerken.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Kobus heeft last van het bokkenpruikvirus, dat veroorzaakt wordt door het doorknagen van zijn speelboom en onderdelen ervan. We verzuchten wel vaker dat hij niet zo slim is. Henk vergeleek hem al met het beeldje van Het Zagertje in het Leidse bosje
zagertje.jpg
Het is één van onze favoriete beeldjes in de stad en tijdelijk buiten beeld. Niet dat het hem zelf was gelukt de dikke tak door te zagen. Dat heeft de gemeente gedaan en ze zoeken nog steeds een nieuwe tak voor hem. Kobus vond het nodig om na zijn eerdere sloopwerk zijn schommeltouw verder te decimeren. Dat deed hij terwijl hij erin in hing en er waren zo veel strengen losgeraakt dat hij niet meer overeind kon komen. Het draaide alle kanten mee en om en raakte steeds verder los. Ik wilde hem te hulp komen met zijn opstapstok, maar nam gelukkig de tijd om eerst mijn ovenwant aan te trekken. Hij klauterde opgelucht op de stok, maar reageerde vervolgens zijn angst of boosheid af op mijn hand. Twee woeste bijtaanvallen waren het, maar de ovenwant is dik genoeg om er geen last van te hebben. Nu kan er niet meer geschommeld worden en dat heeft hij wel door. Hij klautert niet meer op het touw. Wel klautert hij naar beneden, maar aan het eind van het rek zie je hem nadenken "Oh ja, dat was waar ook, het touw is stuk."

De foto die eindelijk gelukt is, is dat hij hangend aan het rek zijn voederpijpje een slinger geeft
IMG_0040.JPG
De bokkenpruik had hij gisteren zelfs de hele dag op: schreeuwen, zijn mandarijn naar beneden gooien, s'-avonds zijn banaan zelfs weg smijten. Kobus, je mag in je sop gaarkoken, je hebt zelf alles kapot gemaakt. Je zal moeten wachten tot Henk tijd heeft, hij is met een ander project bezig dat al zijn aandacht vergt. Henk heeft tijd voor je douche, je walnoot voorboren en een tijdje met je in het zonnetje zitten. Kobus lijkt het te begrijpen, vandaag was zijn humeur beter. Ze zitten nu samen in de tuin beneden uit de wind en volop bruin te bakken. Eigenlijk zou ik mee moeten gaan, ik kom nu ook niet veel buiten.

Wel grappig: eerst was Kobus zoekende waar Henk gebleven was. Van de week was Henk nog een avond aan de slag met zijn project en Kobus gaat nu gewoon op zijn plek zitten
IMG_0042.JPG

Tot slot nog twee foto's: eentje van het knagen op tafel en eentje die ik gewoon mooi vind
IMG_0044.JPG
IMG_0022.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Je kan de klok er op gelijk zetten: vorige week had ik het bericht nog niet afgesloten of Kobus ging op zijn gedecimeerde touw zitten en ze hielden het allebei. Henk is hem gaan schommelen:
IMG_0046.JPG
Henk is ook zijn speelboom gaan restaureren en Kobus kijkt nauwlettend toe:
IMG_0053.JPG
Maar waarom? Doet Henk het wel goed, nou Kobus daaraan zou ik maar niet twijfelen. Of wil hij nog beter leren hoe je dingen moet slopen? Eerder had hij al de vleugelmoer losgedraaid van de roze slijpstok. Het is een echte volhoudende doe het zelver, wat dat betreft past hij wel in dit huishouden.

Maar nu zit Kobus op een glad gloednieuw stuk touw
IMG_0055.JPG
De eerste knagen zitten er ook al in. Het was wel weer grappig, dit touw is langer en nog glad. Hij durfde er eerst niet op en bleef aan zijn rek hangen. Het touw en het schommelen lonkte. Henk heeft hem toen de derde dag met zijn opstapstok op het touw gezet, wat was dat genieten met een nog langere schommelbeweging. Als hij met zijn rug naar je toe zit, moet je wel opletten. ZIjn staart steekt verder uit en kan dan tegen de middenpaal komen. Dat vindt hij irritant. Hij klom wel zelf omhoog en later ging hij met zijn snavel aan de onderste spijl van het klimrek hangen. Tegelijkertijd met een pootje rondtasten naar het touw. Neen, toch nog een stukje verder opschuiven. Ja, te pakken en dan maar hopen dat er geschommeld wordt. Inmiddels kan hij op de oude manier op het touw klimmen. Aan één poot hangen, met zijn snavel en de andere poot het touw pakken en dan de andere poot bijtrekken.

Vrijdagavond keek hij mee naar de laatste uitzending van DWDD en het ging hem niet in zijn kouwe veren zitten.
IMG_0057.JPG

Vanochtend zat hij weer fanatiek met zijn kop te schudden toen hij zijn partje mandarijn kreeg. Doen andere papegaaien dat ook en is het kenmerkend voor iets zuurs krijgen? Hoewel met ananas doet hij het ook, met banaan of walnoot niet. Ook niet als hij zijn walnoot sopt in de drinkbak en het water ervan afdruipt.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Kobus heeft zich laten aaien! OK, ik moet toegeven hij had het blijkbaar niet door dat hij geaaid werd. Hebben ze gevoel in hun tenen? We hebben wel eens gezien dat als hij op een andere ondergrond loopt, zoals de stukjes karton op tafel dat hij dat irritant vindt, zo van dat kriebelt. Als hij met de doos in de weer is, steekt hij zijn pootje om de rand om de doos op zijn plaats te houden
IMG_0006.JPG
Vaak zit zijn kop dan in de doos en ziet hij niets. Van de week dacht ik: "Kom op, probeer het." Heel voorzichtig met een vinger over zijn teen geaaid en hij reageerde niet. Dus nog een paar keer gedaan als hij met zijn kop in de doos zit. Misschien wordt hij zo nog een knuffeldier?

Het nieuwe touw is helemaal zijn favoriet op het moment, hij zit er meer op dan op zijn takken. Hier is hij op weg naar beneden en naar het touw toe:

IMG_0002.JPG
IMG_0003.JPG
En dan mekkeren als een geitje met een rode staart om geschommeld te worden. Hij doet het een enkele keer zelf door op zijn kop te gaan hangen en te fladderen. Maar geschommeld te worden is veel beter. Tja en anders maar lekker in slaap vallen of een beetje zitten.

Gisteren voor het eerst op ons eigen balkon in het zonnetje. Kobus vindt het het prettigst als hij tussen ons beiden in zit:
IMG_0007.JPG
Vandaag was het natuurlijk helemaal genieten en hebben we zelfs de parasol neergezet. Hij drinkt niet en eet niet buiten. We hadden zijn waterbak meegenomen en de walnoot. Die nam hij pas toen hij daarstraks weer binnen op zijn boom zit. Op een gegeven moment vanmiddag ging hij met zijn vleugels wat wijder zitten en kwam ik naar buiten met de plantenspuit. Hij wist niet hoe snel hij naar beneden moest klauteren en zich achter het boomstammetje verschuilen. Even later hetzlefde toen ik met de tuinslang langskwam om wat schoon te maken en de planten water te geven. Neen, dan niet. Ik dacht je een plezier te doen.

Als afsluiter deze. Neen, ik blijf wakker en val niet in slaap, toch?
IMG_0008.JPG

Plaats reactie