Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Dorith
Bestuur SVP

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door Dorith »

Haha, die Kobus! Als hij maar geen echtelijke twist veroorzaakt door zijn multi-interpretabele gebrabbel :lol: Wat is het toch leuk om zo vaak de uitgebreide updates over Kobus te lezen en wat maakt die slimmerik een hoop mee met jullie. Hij is duidelijk helemaal geïntegreerd in jullie gezin en heeft daar zijn eigen plekje verworven. Slopen, snoepen, douchen (haha), kletsen, boeven, het gaat wel goed met Kobus zo :D Ach, en dat plukken is gelukkig een stuk minder geworden, maar hij zal er waarschijnlijk wel nooit helemaal vanaf komen. Ieder nadeel hep se voordeel: op die manier zal je Kobus altijd kunnen herkennen, als hij tussen andere grijsjes zit ;)

Heel veel plezier met elkaar, verwen grappige Kobus maar lekker!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Op kistjes.jpg
Kobus in actie tijdens zijn dagelijkse luchtuurtje op het balkon. Bij mijn vervroegd pensioen van de zomer heb ik o.a. kistjes wijn gekregen en Henk heeft daar een trappetje voor Kobus van gemaakt, zodat hij op de balkontafel kan klimmen. Voor wat meer grip zijn op de randen bamboetakken bevestigd. Henk zet hem altijd op het andere uiteinde van het balkon voor wat beweging en Kobus dribbelt razendsnel terug naar de tafel. Eerst had hij knap wat moeite om boven te komen, maar hij kan inmddels goed traplopen. Als het te hard waait, gaat Henk met Kobus naar beneden in de tuin. Dat moet wel voor 3 uur, anders is de zon nu al verdwenen uit onze fraaie, gemeenschappelijke binnentuin.

Door het bijten van Kobus ben ik minder met het transport van Kobus bezig. Niet alles is handig met ovenwanten aan. Plus dat deze week mijn onderbeen in het gips is gezet vanwege een gebroken middenvoetsbeentje. Nu wel meer tijd om Kobus te bestuderen. Vanmiddag zat hij prachtig te slapen met kop in de veren. Maar toen ik mijn fototoestel pakte, ging er gelijk een oog open:

IMG_0001.JPG

Wat ook goed blijft gaan, is het karton knagen op tafel. Daarna ruimt hij de tafel op door alles op de grond te vegen met poten en snavel

IMG_0087.JPG
Vanochtend was hij ook zo lekker aan het knoeien met water drinken en eten. Wij vroegen ons af hoe het er in huis uit zou zien als wij dat ook zouden doen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Wat ook zo lekker is, is een mandarijntje. Hij knijpt het partje in met zijn snavel en likt dan het sap eruit en op. Net zo lang tot er een hoopje uitgeperst mandarijn over blijft. De vezels lust Kobus niet. Dit in tegenstelling tot een stukje ananas, daar vinden we niets van terug.

IMG_0002.JPG
Nog zo lekker: Kobus hangt uitgerekt op zijn kop aan het touw en hem dan schommelen. Hij laat zijn hele lijfje in een golfbeweging meegaan. Als hij zo uitgerekt is, is het echt een mager scharminkel. Net als onder de douche: hoog op zijn poten en alle veren strak. Er blijft weinig vogel over.

Af en toe kan Kobus vechten tegen de slaap. Hij wil wakker blijven, maar hij is zo moooeee. Zijn oogjes worden kleiner en kleiner, hij schrikt nog een keer op, maar valt dan toch in slaap. Niet meer storen aub. Na het slapen moet er gewassen worden. Tot onze verbazing neemt hij tegenwoordig regelmatig een bad in zijn drinkbak. Het wordt een zooitje en het water vliegt alle kanten op. Die drinkbak is ook te klein om echt in te baden. We zetten dan maar de plantenspuit op Kobus, maar dat wil hij ook niet. Wat een gekrijs. Als hij toch eens echt zou vertellen wat hij wil.

Ter afsluiting nog twee foto's van Kobus op tafel. Hij is zo lief en zo sloperig.

kobus op tafel 2.jpg
kobus op tafel.jpg

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Kobus zit nu op zijn speelboom lekker tussen ons in. Eerst zetten we hem aan het eind van de kamer, maar als Henk wegloopt ziet Kobus mij niet. Evenmin als ik op de bank ga zitten en hij heeft last van verlatingsangst. Tenminste hij vindt het ongezellig in zijn eentje en begint te roepen. Met mijn been in het gips zit ik nu wat meer op de bank en hebben we alletwee aanspraak.

De mandarijn is toch wat zuur voor Kobus. Als hij hem nu aanpakt met zijn snavel, schudt hij flink zijn kop heen en weer voor hij hem overpakt in zijn pootje. Hij heeft het partje ook al een paar keer gedropt in zijn waterbak. Hij loopt er echt heen en laat hem dan erin vallen. Andere keren sabbelt hij hem helemaal leeg. Zo lekker mandarijn uit het vuistje
IMG_0014.JPG
Als hij tafel loopt, proeft hij altijd aan de rand van de glazen, die op tafel staan. Hij ziet ons er uit drinken en kopieert ons gedrag? We gebruiken kleine rechte glazen voor de wijn en gisteravond nam hij er voor het eerst een teugje van. We waren net te laat om hem tegen te houden. Hij heeft dat nooit eerder gedaan en we waren er niet op bedacht. Hij zal het niet nog eens doen, zo smerig vond hij het. Hij was echt verontwaardigd, probeerde het kwijt te raken en keek ons aan met een blik van dat jullie dat drinken.

Neen, dan is het slopen leuker
IMG_0003.JPG
IMG_0013.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

kerst2019.jpg

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Tijd voor een terugblik en die is kort: we zijn blij met Kobus en hebben een hoop lol met hem. Het is iedere keer weer anders. Hij kan rustig bij mij op de hoek van de tafel zitten:
IMG_0019.JPG
Hij blijft prima op de toch wel gladde rand van de tafel hangen, zich dan weer eens uitrekkend, geeuwen en op de andere poot gaan doorzakken. Henk heeft diverse speelgoeddingen voor hem gemaakt, maar naar de wip in zijn speelboom kijkt hij niet om. Soms geeft hij hem een duwtje met zijn snavel, maar gaat er niet zelf op. Ik heb voor op de keukenvloer een plat houten speelgoedwagentje met kleurrijke blokken gekocht. Daar is hij bang voor, hij loopt er zo snel mogelijk van weg en wil zijn speelboom weer in. Nu kosten sommige zaken gewoon tijd bij hem.

Voor het eerst hebben we hem nu aan de binnenkant van het klimrek omhoog zien gaan, maar ja toen kon hij niet bovenop de tak komen. In plaats van om te klimmen, gaat hij naar beneden. Via de tak naar de buitenkant en dan helemaal omhoog via de oude vertrouwde route. Onderin aan de voorkant gaat hij klauterend via het trappetje van links naar rechts en weer terug, best lastig door de vrij grote stappen. Nu voor het eerst gewoon rechtdoor over de tak, maar dan moet hij langs het sloopgoed wat er hangt. Met zijn snavel aan een touwtje of aan een schakel van de ketting als steuntje, weet hij er nu langs te komen. Kobus lijkt dan ook trots te kijken van dat is maar mooi gelukt.

Maar zijn favoriete bezigheid is slopen. Vorige week wilde ik het lege wijnpak bij het oud papier zetten, maar dacht dat het wel een leuke uitdaging voor Kobus zou kunnen zijn. In een paar avonden krijgt hij het klein. Als hij de zijkant voldoende open heeft, knaagt hij zich naar binnen en de stukjes karton veegt hij met zijn snavel of met zijn poten achterwaarts als een gravende hond eruit.
IMG_0086.JPG
IMG_0071.JPG
Het moet wel opgeruimd zijn :D. Voor ons weer aanleiding voor een lachbui, hij is gewoon komisch. We hebben de indruk dat Kobus het ook naar zijn zin heeft, al hebben we hem nog niet horen of zien lachen. Of is dat het headbangen, gevolgd door de diepe keelbrom?

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Het is de week van de wijnpakken, wat een geknaag en wat een fanatisme om die pakken klein te krijgen. Kobus leeft zich er helemaal op uit. Waar zal ik eens beginnen, dit is een verkenning van boven en hij klimt zelfstandig op die gladde doos
IMG_0014.JPG
Dit randje knaagt wel lekker, zo naar die dubbele bodem toe
IMG_0022.JPG
Dat hoekje is nog beter
IMG_0009.JPG
Wat een troep, dat zal ik maar eens op de grond gaan vegen met mijn poten
IMG_0026.JPG

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 »

Ahhhh die lieve leuke Kobus.
Wat ziet hij er goed uit!😍
Groetjes van Natasja
Luciano :grijze-roodstaart

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Kobus blijft lekker doorknagen aan de wijnpakken. Hij raakt er soms wel opgewonden van, als we deze opgestoken veren juist interpreteren? Is dat trouwens erg?
IMG_0010.JPG
Hij strijkt ze ook weer glad en gaat dan door met knagen.

Nog vergeten te vertellen dat hij met oud en nieuw zich niets aantrok van de fraaie vuurpijlen en het geknal. Boven in de serre waren we met een ploegje vrienden en ondanks de mist was er nog genoeg te zien. Maar hij keek er niet van op. Ook de hele avond zijn snavel niet open gedaan om iets te zeggen. Dat doet hij niet bij bezoek. Het enige waarvan hij schrok was een knalvuurwerk in de middag. Maar dat deed Henk ook, ze stonden samen op het balkon en er ging vlakbij iets groots af.

Nu zit hij schuin achter me, mee te kijken of ik wel het juiste over hem schrijf. Hij vindt het nog heerlijk als je hem schommelt. Tevreden lieve geluidjes makend en helemaal met zijn schouders meebewegen.
IMG_0042.JPG
Hier zit hij uit te kijken naar het moment dat je hem weer gaat schommelen, dan is hij toch niet te weerstaan.

Het voerpijpje weet hij inmiddels met een klein tikje zo in positie te krijgen dat hij er precies onderpast om in zijn voerbak de lekkerste dingen er uit te zoeken. Walnoot en zonnebloempitten staan bovenaan en pallets als laatste. Banaan, de mix van palmolie/juvenile en ei zo'n beetje gelijk en dan nog mandarijn.
IMG_0024.JPG
Het voeren van een mandarijnenpartje heet bij Henk en mij inmiddels "even Kobus met zijn kop laten schudden". Echt komisch hoe hij 180 graden beide kanten op snel draait. Als er bezoek is, zal hij dat ook wel niet meer doen....

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Wat ontdekt Kobus toch allemaal een leuke dingen om te doen en wat krijgt hij veel mogelijkheden daarvoor. Ook fourageeractiviteiten, die hij steeds beter kan, zoals dat voerpijpje. Superleuke foto's ook, een compleet beeldverhaal. :D

Hij geniet echt van slopen, he? De opgestoken veren die hij heeft als hij de wijnpakken demonteert, is gewoon opwinding, maar léuke opwinding. Dus dat kan helemaal geen kwaad. Ik weet alleen niet zeker of hij van puur enthousiasme niet in je vingers zou bijten, als je die er op dat moment al te dichtbij houdt. Maar ja, laat hem maar lekker lol hebben :lol:

Fijn dat hij ook zo relaxed is, dat is ook goed aan de foto's te zien. En zich niks aangetrokken van het vuurwerk, wat toch bij jullie behoorlijk fors geweest moet zijn. Wat moeten jullie trouwens een prachtig uitzicht hebben gehad om middernacht, vanuit jullie heerlijke woning. Die Kobus wordt nog eens een echte dappere dodo bij jullie!
:grijze-roodstaart
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Plaats reactie