Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
178Yvonne

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door 178Yvonne »

Een ander formaat doosje tussendoor om te knagen is altijd welkom. Hoe moet ik die nu weer vasthouden om lekker in stukken te zagen
Kobus met elektor doosje.jpg

Ook het kurk heeft Kobus weer ontdekt. Hij negeert het een tijd en dan heeft hij weer een periode dat het in de mode is
IMG_0066.JPG
Hij hijst het met snavel en poot op en houdt het dan in balans om er flinke stukken af te halen. Ook hier een wedstrijdje hoe ver je het kan verpreiden, het geeft tenminste niet zo veel troep als fijngekauwde bananenschil. We zorgen nu wel dat hij daarbij niet meer in de buurt kan komen.

In plaats van bovenaan de schommel door te knagen bij de schroefjes kan dat natuurlijk ook bij de ophanging beneden
IMG_0118.JPG

Maar het lekkerste en het gezelligst blijft gewoon de wijndoos 's-avonds op tafel
IMG_0028.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Die Kobus van jullie blijft toch wel een heel eigen(wijs), apart, sterk karaktertje hebben :lol: . Die gekke grijze is zó slim, dat hij zelfs jullie nog regelmatig om de tuin kan leiden of op een verkeerd been zet. Wat een boef toch! Wel heel bijzonder dat hij zelfs zijn lichaamstaal kan inzetten om jullie te sturen. Dat maakt het "lezen" ervan en het observeren en analyseren nog een stukje lastiger, maar ik vind het knap zoals jullie hem toch (meestal :P ) doorhebben.

En wat heeft hij het heerlijk bij jullie, zoveel aandacht en zorg en liefde. Er wordt wat afgeknutseld en gerepareerd en verzonnen, om meneertje maar lekker bezig te houden. Hij boft heel erg met jullie!

Trouwens ook héél mooie foto's die je van hem maakt, Yvonne. Prachtige momenten, goed getimed en haarscherp. Knap!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Een beetje onhandig werken nu mijn grote computer is gecrasht. Wel geeft het laptopje een vakantiegevoel, want daarvoor is hij meest gebruikt. Maandag dachten we dat Kobus was gecrasht, want hij ging niet op zijn touw zitten. Maar hij was verder wel levendig, glanzende ogen en droge neusgaten. Ook aan zijn poten of snavel mankeerde niets. Maar niet naar zijn touw klauteren. Dinsdag was alles weer normaal en hebben we hem extra veel geschommeld. Manipulatie?

Wat gelukkig nog steeds onveranderd is, is dat hij zo makkelijk op zijn stok stapt.
IMG_0029.JPG
Je hoeft de stok maar voor hem te houden en hij stapt zonder aarzelingen op. Ook als hij 's-avonds naar bed moet, is het geen probleem. Hij komt braaf aanlopen en stapt op.

Wat dat lopen betreft heeft hij een kleine afwijking. Hij loopt met een binnenwaarts gedraaide knie.
IMG_0030.JPG
Het belemmert hem niet bij het lopen, hij kan supersnel zijn. Henk zet hem aan het eind van het balkon neer voor een beetje lichaamsbeweging en mag hij terug lopen naar de tafel. Het grappige is dat hij stopt om Henk te laten passeren.

Ook zo'n typerende houding is wat wij de aanval noemen.
IMG_0037.JPG
IMG_0052.JPG
Eerst gaat hij een poosje met zijn vleugels wapperen, dan een soort golfbeweging maken en dan aanvallen. Alleen gebeurt er niets.

tot slot nog een foto van Kobus en de zuidas. Niet schrikken, hij lijkt dicht bij de rand te zitten, maar er zit nog een ruim een meter tussen. Die foto volgt een volgende keer. Die staat op de harde schijf van de gecrashte computer. Gelukkig op de externe harde schijf, maar het wordt wat ingewikkeld om die nu te bereiken.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Met de computer word ik steeds handiger, niet dat de grote het al weer doet. Maar dat heeft niets met Kobus te maken. Hij sloopt genoeg andere dingen. Eerst de foto van de Zuidas
Kobus zuidas.jpg

Kobus mag nu de restjes van het bouwpakket opmaken. Mijn knikkerbaan werkt prima en is leuk. Ik houd Kobus er alleen verre van. Het is wel duidelijk dat hij veel sneller dan ik de onderdelen los zou kunnen krijgen. Hij heeft binnen de kortste keren het restant tot snippers verwerkt
IMG_0036.JPG

Van de week zaten we op het balkon en hij bleef maar rond mijn voetenbankje cirkelen. Hij probeerde er in te klauteren, maar daar is dat krukje te glad voor en het heeft geen dwarsspijltjes. In mijn stoel klauteren lukte ook niet. Mijn slippers blijken geen surrogaat te zijn en van arremoede is hij toen maar in het tafelkrukje geklauterd
Kobus in krukje.jpg
Dat was nog frusterender, hij kwam niet verder dan het dwarsspijltje en kon niet verder omhoog, maar durfde ook niet meer omlaag. En hij was nog geen stap dichter bij mijn tenen gekomen. Het is soms wel makkelijk. Als hij van zijn tocht van de douche naar de keuken afgeleid wordt, hoef ik alleen maar in het zicht te gaan staan en mijn tenen te bewegen. Hij komt gelijk aanrennen. Ik zorg wel dat Henk klaar staat met de opstapstok. Het opvallende is dat hij dan toch op de stok stapt en niet doorrent. De werking van het Kobusbrein hebben we nog niet doorgrond. Uiteindelijk heeft Henk hem uit het krukje gevist en op zijn kleine standaard gezet.

Van daaruit kan je natuurlijk ook prima die standaard slopen

Kobus op krukje.jpg

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

"Begin nou niet te slopen voordat ik klaar ben." Gemopper achter me waar Henk het trappetje van Kobus opnieuw bevestigt en vervolgens in zijn vingers gebeten wordt. Ja, kom niet aan zijn boom, dat is zijn domein. Hoewel, hij is braaf op zijn touw gaan zitten en laat Henk werken. Ik vraag 's-avonds aan Kobus of hij geen lief handenwarmertje voor me wil zijn, maar daar krijg ik nooit een reactie op.

Hij maakt eindelijk gebruik van de wip. Niet om te wippen, maar zo kan hij beter bij de schommel om die te slopen.
IMG_0054.JPG
Hij is ook de wip afgelopen naar het andere eind, maar echt interessant vond hij het omklappen van de wipstok niet. Hij heeft het tenminste nog niet herhaald.

Boven heeft hij een nieuw touw gekregen. Henk heeft twee meter van het hijstouw van haken voorzien, die we zo op verschillende plekken kunnen bevestigen
IMG_0043.JPG
Deze foto's zijn van twee weken terug toen het nog lekker weer was. Kobus moest de eerste keer een handje geholpen worden om op het touw te stappen
IMG_0044.JPG

Hij had snel de slag te pakken en het is een leuke toevoeging.
IMG_0045.JPG

Dit blijf ik een apart gezicht vinden.
IMG_0047.JPG
Dit gelukkig allemaal weer van een werkende desktopcomputer.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Hé Kobus zit op de wip met zijn walnoot. Dat is mooi voor een foto.
IMG_0029.JPG
Maar het ziet er raar uit en hij doet raar. Zijn bovensnavel zit vast in de walnoot en steekt er doorheen. Dan kan je niet veel als papegaai, niet klimmen en hoe krijg je hem er af?
IMG_0030.JPG

Door vooral goed mee te werken als je baasjes je komen helpen. Nou vergeet het maar. Kobus mag je niet aanraken. Uiteindelijk heeft Henk met een handschoen aan de walnoot van zijn snavel kunnen trekken. Ik heb de walnoot verder in tweeën gedraaid, maar Kobus wilde er even niets meer van weten. Later op de middag waren ze leeggegeten.

Kobus heeft zo zijn voorkeuren met eten, Ik heb zo'n zakje Nutriberries cadeau gekregen bij een webshop. Kobus is een zoetekauw, hij krijgt 's-avonds één Nutriberrie en die is veruit favoriet. Hij eet ook volop pallets, maar wel als laatste. Zo'n Nutriberrie, daar schudt je ook je kop voor heen en weer alsof het een mandarijnenpartje is.
IMG_0016.JPG

Om de dag krijgt hij bij de lunch een stukje omelet. Als ik dat na het ontdooien in stukjes trek en in zijn voerbak doe, komt hij gelijk aanrennen/ klauteren. Maar net als met al het andere eten is hij een enorme knoeierd. De bak onder zijn speelboom is niet groot genoeg om alles op te vangen of hij probeert nog steeds het record weggooien te verbeteren.

Al die energie heeft hij hard nodig voor het grote werk 's-avonds: knagen
IMG_0023.JPG
En dan je snavel in de veren
IMG_0012.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Geïnspireerd door de portrettententoonstelling in het Van Gogh museum hierbij een serie van Kobus

IMG_0036.JPG

IMG_0039.JPG

IMG_0041.JPG

IMG_0047.JPG

IMG_0050.JPG

Ingridvdb

Bericht door Ingridvdb »

tof om hier wat verhalen te lezen.Hoe oud is Kobus?

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Hij is 14 jaar en bijna anderhalf jaar bij ons.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Nog twee uit de portrettengalerij met bijzondere hoofdtooien

IMG_0001.JPG

IMG_0058.JPG

Kobus kan je ook zo smekend aankijken om hem te gaan schommelen
IMG_0061.JPG
En genieten dat hij dan doet, allemaal tevreden geluidjes, lekker meebewegen en nog eens lekker uitrekken. Eerst de rechtervleugel met de rechterpoot, dan de linkervleugel met de linkerpoot en dan alletwee de vleugels (zonder poten) omhoog. En lekker schommelen, het lijkt wel of hij komt van de stichting de tevreden papegaai. Nog een walnoot erbij en hij komt in een gelukzalige staat.

We noemen hem om twee redenen ook wel eens de brokkenpiloot. Ten eerste omdat hij zijn brokken zo ver mogelijk weg mikt. Pech Kobus, ze gaan gewoon weer terug in je voerpijpje. Ten tweede, als hij zich verstapt op een tak of een randje en met een plof op de grond terechtkomt. Het gebeurt niet vaak, hij weet wel gecontroleerd terecht te komen en krabbelt weer vrolijk verder.

Kort nadat Kobus in huis is gekomen, hebben we een robotstofzuiger gekocht. Die hebben we heel origineel Eufy genoemd. Van de week bleek Eufy per ongeluk in de programmastand te staan en ging onverwachts in de keuken aan de slag. Hij duwde de boom van Kobus opzij en ging er onderdoor. Kobus vond het prachtig, hij zat net op het touw en ging op zijn kop hangen om te zien waar Eufy bleef. We hebben wel eens overwogen om Kobus op Eufy te zetten. De kleine buitenstandaard past er net op, maar juist vanwege dat onder de bank door gaan of onder zijn speelboom door nog niet gedaan.

Het knagen 's-avonds is altijd wel weer goed voor een plaatje
IMG_0068.JPG
en dan is het tijd voor een welverdiend dutje
IMG_0071.JPG

Plaats reactie