Handel niet, kweek niet, adopteer!

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
Bestuur SVP
Bestuur SVP

Bericht door Bestuur SVP »

Wij hebben op dit moment maar liefst 13 papegaaien in de opvang. Op de wachtlijst staan nog 7 papegaaien die ook ongeduldig wachten tot er een opvangplekje voor ze is en ze aan ons kunnen worden afgestaan. Van klein tot groot, alle kleuren, jong en oud, rustig en druk, pop en man, maar stuk voor stuk uniek en geweldig. Allemaal vogels die dolgraag een Vrolijk leventje leiden en het allerbeste thuisje van de hele wereld verdienen, voor de rest van hun lange leven. Allemaal vogels die, op hun eigen wijze, geweldig zijn en lief en mooi en slim en ondeugend en ontroerend en …. alles wat een papegaai (of een ander huisdier) kan zijn. Wij gunnen ze ook het aller-, allerbeste! Gelukkig doen nog veel meer mensen dat.

Verdrietig
Maar dan lezen we weer op facebook, in de mail of op andere forums, dat mensen een jonge vogel, een baby nog, hebben aangeschaft of gaan aanschaffen. En dan lezen we de vele enthousiaste reacties erop: “schattig”, “smelt”, “cute”, “makkelijker tam te krijgen dan een volwassen vogel”, “fijn pap geven zodat ik een goede band krijg met de vogel” . Dan zien we die foto’s erbij van dat kuikentje, in een plastic bakje of een aquarium of in een kooitje. En dan worden wij toch zó treurig, zo boos, zo verontwaardigd, maar vooral in- en in-verdrietig!

Deze beelden maken ons misselijk en zó verdrietig ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Want waarom kiezen mensen daarvoor? Voor een jonge vogel die nog veilig en warm in het nest bij mams en paps papegaai zou moeten leven, voor het oppappen van een jong wezentje op een onnatuurlijke manier (dat mag weliswaar niet meer, maar als er geld aan te verdienen is zijn er altijd excuses te bedenken het toch te doen), voor het om eigen egoïstische redenen aanschaffen van een dier zónder te kijken naar wat dat dier nodig heeft? Waarom nemen mensen bewust het grote risico van ernstige gezondheids- en gedragsproblemen? Want als het – lichamelijk of qua gedrag – mis gaat met de papegaai, wordt de vogel er de dupe van en níet de mens die daarvoor verantwoordelijk is. Dan overlijdt de vogel of hij komt in een kooitje te zitten, onder een deken of op de zolder, “want hij bijt / schreeuwt / plukt en ik kan er niks meer mee.” Zo triest, zo oneerlijk, zo misselijkmakend, zo egoistisch!

Alle volwassen papegaaien die nu in een kooi zitten weg te kniezen, waar niet van wordt gehouden, die niets meemaken, die slecht en ongezond voer krijgen en dit alles nog tientallen jaren moeten volhouden, hebben net zoveel recht op een goed, vrij, rijk, fleurig, prachtig, vol en Vrolijk leven. En er zijn er nog zoveel, veel te veel, die in dat kooitje zitten en geen enkel zicht hebben op een beter leven. Waarom dan niet voor een van die kanjers kiezen? Want ook een volwassen papegaai is binnen de kortste keren tam te krijgen, is een vriendje voor het leven, is leergierig en dankbaar en soms ondeugend, slim en lief. Ook, of júist, een volwassen papegaai moet úit die kooi en het prachtige Vrolijke leven in!

Kweek
Omdat wij dat al die afgedankte papegaaien zo gunnen, zijn wij tegen kweek. Want ach, die jonge vogels worden wel in een impuls gekocht door mensen die zich niet verdiept hebben in papegaaien en die een egoïstische keuze maken. Maar voor bijna iedere jonge vogel die wordt gekweekt, verhandeld en waar goed geld aan wordt verdiend, blijft er een volwassen papegaai in de kooi zitten verpieteren. Een volwassen papegaai die waarschijnlijk ook ooit, lang of korter geleden, in een opwelling als kuiken werd gekocht: “schattig, smelt, cute, naar je hand te zetten, pap geven”. Is dat niet zuur, is dat niet onrechtvaardig?

Laten we nu maar gewoon éérst ervoor zorgen met zijn allen, dat álle papegaaien in Nederland een goed, gezond, gelukkig en Vrolijk leven krijgen. Want ál die kanjers verdienen dat, al die kanjers zijn onze verantwoordelijkheid! Tegen de tijd dat dat doel behaald is, is kweken en geld verdienen aan papegaaienleed niet meer nodig. Want dan hebben gaaien een goed leven en heeft iedereen die goed voorbereid voor een papegaai kiest zo’n kanjer als vriendje!

Afbeelding

Door het redden van een papegaai red je niet de wereld,
maar je redt wel de wereld van die papegaai.

jiri
Vrijwilliger SVP

Re: Handel niet, kweek niet, adopteer!

Bericht door jiri »

er zijn er nog zoveel die een 2de kans verdienen en er ongeduldig opwachten.
gun hen deze kans
:jardine-papegaai Karel :kaketoe-rose Tiki :kaketoe-rose Polleke :kaketoe kruimel

petroes

Bericht door petroes »

amen
ik zie het ook voorbij komen en gruwel ervan
ongelooflijk dat mensen dit lief en schattig vinden :cry:

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Mede door dit artikel is er een steen in de vijver gekomen. Duizenden mensen hebben het gelezen op Facebook! Hopelijk zijn er ook mensen door aan het denken gezet, dan is de missie al geslaagd. Dat verdienen onze opvangpapegaaien, maar ook de andere volwassen kooivogels die mensen met gevoel en verstand zo hard nodig hebben!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Karlijn

Bericht door Karlijn »

Ja helaas word er nog zoveel gerotzooit..en mensen zijn soms nog zo onwetend..
de reactie zegt helaas alles..deze mensen gaan wederom de fout in... want ara's :shock:

daarom proberen we zo veel mogelijk mensen te bereiken die verder kijken dan hun neus lang is..en hopelijk ooit..hebben we geen zielige papegaaien meer..

Wel leuk te lezen dat je voor herplaats valkjes bent gegaan!!
:caique2 Luca :kaketoe Rico :amazone-papegaai-geel2 Bono :grijze-roodstaart2 Gijs
in herinnering mijn "Roze droom" :kaketoe-rose Ozzie

edel

Bericht door edel »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en ben helemaal om. Ik wil een papegaai een nieuwe kans geven inplaats van een jonge vogel kopen.
Helaas kan ik niet 6 mei aan de workshop deelnemen waardoor ik tot juli moet wachten :|
:grijze-roodstaart

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Van harte welkom! Geweldig dat je voor een zoveelstekansje kiest, daar zijn wij erg blij om :D . En we zien je dus natuurlijk ook heel graag komen op onze workshop van 1 juli!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart2 Kees :blauw-groen Pelle :grijze-roodstaart Sino :groenvleugel-ara Kukel :grijze-roodstaart Paco :ara-blauwgeel Milo

Lars
Bestuur SVP

Bericht door Lars »

Helemaal mee eens! Wij hebben onze edel wel als jonge vogel aangeschaft, niet uit een winkel maar via een liefhebster met een koppel.
Nu zijn we aan het kijken voor gezinsuitbreiding, en dat wordt beslist een adoptie vogel! Mooi toch om een papegaai een tweede kans te geven, ook al is het maar een druppel op een gloeiende plaat.
:edel-papegaai Yoda :kaketoe Yara :grijze-roodstaart2 Nellie
Opvang: :amazone-papegaai-geel2 Bailey

conavalon

Bericht door conavalon »

IK heb mijn rose Kaketoe weggehaald bij iemand die hem al 10 jaar!!!! in een klein kooitje alleen op een kamertje had staan. :kaketoe-rose
Mijn Grijze roodstaart zat bij een handelaar in een veel te kleine kooi in een achterkamer. Kooi vol met witte veertjes. Coco is doodsbang voor handen en een stok dus waarschijnlijk geslagen. Ik ben er nog niet met mijn 2 kanjers,maar Chica zit op mijn schoot en gaat helemaal uit haar bol als ze me ziet, Coco eet uit mijn handen en sinds hij niet meer opgesloten zit zie je hem opbloeien. Ik heb zowiezo iets met tweedekans dieren. Werk zelf met een kwetsbare groep mensen en zet me in voor de kwetsbare groep dieren :grijze-roodstaart
:kaketoe-rose Chica :ara-blauwgeel Kiki
:grijze-roodstaart Coco RIP :grijze-roodstaart Diva
:grijze-roodstaart Sammy :amazone-papegaai-geel2 Loco

AnneMarie-Caique1

Bericht door AnneMarie-Caique1 »

:zwartmasker
Hallo allemaal, mag ik me voorstellen , ik ben AnneMarie ben gek van papegaaien. Bij toeval ben ik achter deze stichting gekomen, en ik ben het er zeer mee eens, er zijn zoveel vogels die een 2e of 3e kans nodig hebben. Ik heb nu zelf een caique, en zit er heel hard over te denken om er nog n vogel bij te nemen. Maar 1e wil ik een workshop bijwonen. Dus ik vogel het forum heel graag.

Plaats reactie