Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
178Yvonne

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door 178Yvonne »

Wat een heerlijk weertje om buiten te zitten en ook om te klussen. Zelf ben ik nu met de Karcher bezig het dakterras schoon te maken. Per dag een uurtje, want langer lukt me niet. Henk en Kobus kwamen kijken hoe het ging en gingen in een droog hoekje zitten. Kobus wist niet hoe snel hij verderop moest lopen, toen ik dichterbij kwam. Het is nog niet warm genoeg voor een extra douchebeurt. Hij is ook in de rui en buiten zijn gewone veren komt er een enorme donslaag los. Het lijkt wel een kussen dat opgeschud wordt. Handig voor al die mezen dat we nu buiten zitten. Die krijgen een prachtige binnenvoering voor hun nestjes cadeau.

Eindelijk is het ook gelukt om een fraaie schaduwfoto te maken:
IMG_0020.JPG

Hij blijft een moeilijk fotomodel. Van de week kreeg hij een stukje ananas, heerlijk kop schudden en oppeuzelen dan wel uitzuigen
IMG_0029.JPG
Tja, dan zit Kobus wel volledig in beeld inclusief staartpunt en bovenkant koppie, maar zie je nauwelijks iets van de ananas. Dus zoom ik in op zijn hoofd en dan laat hij zijn ananas vallen. Klaar ermee.
OK, dan zoom ik in op zijn uitgekauwde ananas en komt hij weer in beeld als ik afdruk.
IMG_0030.JPG
Vanmiddag zitten we na gedane arbeid bij te komen op het balkon en zit hij me half gedraaid ontzettend lief aan te staren. Alles vergeten en vergeven. Of toch niet?
IMG_0039.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Je hebt zo van die dilemma's over aaien en geaaid worden. De laatste tijd zit Kobus me zo lief aan te staren als we 's-avonds met zijn allen aan of op tafel zitten. Hij kijkt zo trouwhartig en lief, je zou hem zo je laatste walnoot geven. Hij schuifelt steeds dichterbij en ik schuif steeds verder naar achteren. Want ik heb noch mijn winterjas noch mijn ovenwanten aan en anders is het toch niet veilig tegen zijn onverwachte bijtuitvallen. Wie vertrouwt wie? We hebben hem nu 14 maanden in huis en ik kan zijn pootje aaien als hij niet kijkt. Hmm, een soort bijtmouw maken....

Al eerder vertelt dat hij wel alle aandacht wil hebben als hij op tafel zit. Van de week gooide hij niet mijn mobieltje van het steuntje, maar sprong hij er bovenop. Dat werd een glijpartij als van een echte waterglijbaan, belandde bij mij op schoot en schoof zo door de grond op. Hij bleek echt stoffige poten gehad te hebben, gezien de afdrukken op de telefoon en op mijn lange broek. Zal wel van het al het karton knagen zijn. We hebben hem even laten rond rennen op de grond en toen weer teruggehaald. Hij vond het geen ervaring om te herhalen.

Op zijn speelboom heeft hij een paar favoriete zitplekjes en eentje is op de hoogste uitstekende stok, die net buiten de bak valt. Tenminste alles wat Kobus laat vallen, valt buiten de bak. Ik wilde hem zijn partje mandarijn geven, maar ja dat is niet handig op die plek. Voor banaan, prutje juveniel of walnoot komt hij aanrennen en kan hij dan knoeien wat hij wil. Maar voor mandarijn komt hij niet in beweging. Dan zit er niets anders op dan een tijdje te wachten tot hij op een handiger plek zit.

Buiten was het voor hem weer even wennen aan het beklimmen van het trappetje. We zetten hem aan het uiteinde van het balkon, zodat hij een stukje kan lopen en dan moet hij omhoog. De eerste keer ging het uiterst moeizaam, maar al snel had hij de slag weer te pakken en kon hij zonder zijn snavel te gebruiken weer traplopen.
kobus op trap 1.jpg
kobus op trap 2.jpg
Opvallend is dat met het traplopen hij eerst zijn rechterpoot omhoog zet.
kobus op trap 3.jpg
kobus op trap 4.jpg
Eenmaal boven schuifelt hij door naar zijn boomstammetje dat hij wel met hulp van zijn snavel in twee fasen beklimt. Dan gaat eerst zijn linkerpoot omhoog. Gaan we zo weer lekker uitproberen met dit mooie weer. Op het balkon zitten we uit de oostenwind.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Zegt Kobus nou: "Klojo"?! Ja, dat hebben we hem allebei drie keer horen zeggen. Waar hij dat vandaan heeft? Ik zeg het hoogstens als ik op de stoep van de sokken wordt gereden door een fietser en dat is gelukkig niet vaak. Ben ik 14 maanden met Kobus Goedenmorgen, Kobus wil schommelen en Dank je wel aan het oefenen.

Wat wel makkelijk is met Kobus dat hij zelfverzorgend is. Hij houdt zelf zijn teennagels kort, er is een keertje een stuk van zijn snavel afgebroken en werd zijn scheef geworden snavel weer recht en is recht gebleven. Van de week heeft hij weer een snel uitgroeiende vleugelveer met bloedpen doorgeknaagd. Er zit een klein beetje bloed aan het doorgebeten stuk, maar op Kobus zelf is niets te bekennen. Die keer dat ik met het kortwieken wel zo'n bloedpen afknipte, werd het een bloederige zooi. Er zit zeker iets bijzonders in zijn speeksel.

Over knagen gesproken, hij heeft ook een tak van zijn speelboom gedecimeerd. Henk heeft een nieuwe bevestigd. Eerst zat Kobus er bovenop, maar later mocht Henk rustig werken. Het kan ook zijn dat Kobus Henk zijn Coronakapsel wilde inspecteren.
Henk aan het werk.jpg
Er bleef een mooi stuk van de tak over en dat hangt nu in de plaats van de schommel. Het was een wedstrijdje tussen Kobus en mij geworden. Ik hing hem weer op en Kobus pulkte de touwtjes weer los. Wie houdt het het langste vol? Nu schommelde hij niet op deze schommel, maar tikte er met zijn snavel tegen aan. Dat gaat met de nieuwe constructie nog beter. Het is een stuk zwaarder dan de oude, dus dat zal wel een doffe klap worden als hij het touw los gaat pulken.

Gisteravond ook mooi. Hij was zo hard met karton knagen bezig en rondsmijten dat het op zijn rug viel. Hij had het niet eens door.
IMG_0088.JPG

Na het knagen komt hij een poosje erbij zitten en dan wil hij alle aandacht. Mijn telefoon, waarop ik boeken lees of een spelletje speel, moet het dan ontgelden. Wat vindt ze nou zo leuk aan dat ding en waarom krijgt het meer aandacht dan ik?

IMG_0091.JPG

Ik ben toch veel mooier en liever!
IMG_0075.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Gisteravond een bijtmouw uitgeprobeerd, maar dat lijkt ook geen oplossing. Van een heel dik winterjack van Henk de linkermouw aangetrokken en mijn ovenwant aangedaan. Kobus zat er eerst wantrouwend naar te kijken en ik dacht dat ik het onnodig warm kreeg, al had ik het jack maar half aan. Maar even later had Kobus zijn schroom overwonnen en kwam dichterbij. Toen ik niet achteruit week, beet hij vreselijk hard in mijn arm. Ik voelde het wel, maar het deed geen pijn. Toen in de ovenwant en ook nog proberen of hij tussen want en mouw kon komen.
Kobus bijt mouw.jpg
Dat werkte allemaal niet en in plaats dat hij dan gaat snavelen of lief doen, werd het proberen de mouw kapot te knagen. Ja, dat is ook niet de bedoeling. Afgedankt wijnkarton mag Kobus kapot knagen, dure winterjassen niet. Ik zal het nog een paar keer proberen, misschien went hij eraan of past zich aan. Hij probeerde trouwens ook aan mijn onbeschermde rechterkant te komen, daar zit hij normaal nooit. Kon ik alsnog achteruit om het bijten te voorkomen.

Henk laat Kobus na het douchen zelf teruglopen naar de keuken en dan kan hij nog een tijdje rondscharrelen in de keuken. Ik zorg dan dat ik uit de buurt ben of met mijn mijn voeten omhoog zit, zodat hij niet in mijn tenen kan bijten. Van de week ging ik de deur uit voor boodschappen en had mijn dichte schoenen aan. Ik stond buiten zijn looproute in de hal naar de dribbelende Kobus te kijken. Het is een leuk gezicht met zijn naar binnen gedraaide pootjes. Hij ziet me, komt gelijk op me af rennen en begint fanatiek te bijten in mijn schoenen. Dat zijn dikke leren exemplaren, dus geen last van. Henk, geloof je me nu! Ik stel me niet aan.

Trouwens als er obstakels zijn, blijft hij zitten. Er lagen drie lange kunststof buizen in de hal voor de te installeren zonnepanelen. Ze zijn zo'n 2 cm in doorsnee, maar hij stapte er niet overheen. Hij bleef wachten tot Henk hem kwam halen met de opstapstok. Dat is wel fijn dat hij zo makkelijk en altijd opstapt.

Nog een paar foto's van Kobus en de telefoon.

Kobus eet telefoon uit hand 2.jpg
Ik mag mijn spelletje niet afmaken en Kobus kijkt naar zichzelf via de camerafunctie:
Kobus ziet zichzelf in camera telefoon.jpg

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Wat zijn ze nu weer aan het doen? Allebei een masker op, gaan ze de bank overvallen? Vanmiddag een poging gedaan mondmaskers te maken. Dat is nog wel te doen, maar ze op te houden is een tweede. Als kind bleef bij mij een haarband ook al niet zitten. Morgen verder. Maar Kobus vond het maar een raar gezicht: die gekleurde koppen.

Kobus zelf kan ook bijzondere houdingen aannemen. Wat is hij toch lenig en draait met gemak zijn nek 180 graden.
acrobaat eigenlijk 1.jpg
Of onder zijn poot door
acrobaat 1.jpg
Pootje gestrekt omhoog
IMG_0036.JPG
en wat is het toch lekker om in je hals te krabben
IMG_0041.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Macrofoto's zijn een beetje mijn hobby en Kobus leent zich daarvoor uitstekend. Zijn tong van de onderkant gezien bijvoorbeeld
IMG_0013.JPG
Ik vind het een bijzondere vorm en kleur hebben.

Ook grappig de neushaartjes en zijn tong van de bovenkant
IMG_0016.JPG

Of de lichtgrijze uiteinden van zijn nekveren
IMG_0039.JPG
Het kleurenverloop van een grijze roodstaart vind ik subtiel. De kleine veertjes op zijn hoofd half donkergrijs half wit. Dan die nekveren naar donkergrijze veren op zijn vleugels. Zijn borst ook donkergrijs met een lichtgrijze rand, die naar beneden toe verkleurt naar witgrijs met een iets donker randje en vlak boven zijn staart alles bijna wit. Tot slot de niet zo subtiele knalrode staart, waaarvan ik nog steeds het evolutionaire voordeel niet begrijp. We zeggen wel eens dat hij zich vergeten is in te smeren voor het zonnebaden.

Eindelijk ook de lichtgrijze schouderveertjes erop gekregen. Het is lastig scherpstellen en hier wordt het nog vager dan op het scherm. Maar ik vind ze nu goed genoeg gelukt. Ik zeg wel schouder, maar zijn het eigelijk niet zijn ellebogen?
IMG_0061.JPG
IMG_0063.JPG

PS: de mondkapjes aangepast door langere elastieken eraan te maken dan het voorbeeld van de rijksoverheid. De bovenkanten daarvan aan elkaar vastgemaakt en ook de onderkanten aan elkaar. Kunnen ze om het hele hoofd ipv achter de oren, nu blijven ze bij ons zitten. Henk heeft nog een vebetering doorgevoerd door een neusbeugel te buigen uit een stukje koperdraad. Ik heb in de rand een knoopsgat genaaid, zodat de maskers langer meekunnen. Het beugeltje gaat er uit voor het wassen.

Wendy1982
Vrijwilliger SVP

Bericht door Wendy1982 »

Altijd heel leuk om te lezen over de avonturen van Kobus bij jullie. Hij heeft het heerlijk daar. Geniet van elkaar en jammer dat de bijtmouw niet werkt.
:grijze-roodstaart Dipsy, :amazone-papegaai-geel Cobus, :witbuik-caique Weezy :kaketoe Droopy
In de opvang :dwergara Joep :grijze-roodstaart2 Pinda :grijze-roodstaart Nikki

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Vandaag deel ik mijn familierecept voor een heerlijke psittasoep met jullie. Het begint met een flinke bak water, waaraan één van mijn baasjes wat appelazijn toevoegt. Dat geeft net een lekker zuurtje aan de soep. Vervolgens laat je het water een tijdje op kamertemperatuur komen. Het vrouwtje geeft me na de lunch een stukje fruit. Als ik uitgesabbeld ben, laat ik het vallen. De afspraak is dat zij het aan de bak toevoegt, ik klauter niet lekker met zo’n glibberig stuk in mijn snavel. Dat blijft vervolgens in de bouillon in wording trekken en geeft nog meer smaak. Er zijn familieleden die er groenten aan toevoegen, ik niet. Ik houd het op zacht fruit. Oh, ja dat doet me denken aan de foto van mijn vrolijke neef, al is hij zijn naam niet helemaal waard. Een goede clown kauwt de bananenschil fijn. Het is even doorzetten, want het is echt smerig. Dat die binnenkant zo lekker is. Als het een goede massa is geworden, spuug je het zo ver mogelijk uit, het liefst op een witte muur voor het beste effect. Vinden je baasjes leuk, lachen dat ze doen. Een Amsterdamse bink zorgt voor spektakel.

Na het douchen, word ik naar de kamer gereden en krijg ik mijn walnoot. De baas is zo aardig hem een stukje voor te boren. Die noot is veel te groot en te hard voor mij om te kraken. Die voeg ik toe aan de bak en eet zelf wel een deel van de inhoud op. Dat is verdiend na al die nattigheid. Dat blijft de rest van de middag onder regelmatig roeren trekken en tussendoor ga ik kijken wat die baasjes allemaal uitspoken. Wat ze toch in al die platte schermen zien, blijft mij een raadsel. Dat kan toch geen inhoud hebben!

Je moet je baasjes ook corrigeren, vooral haar. Hij is net als ik vrij consequent met zijn verenpak. In de winter effen blauw of grijs en als het warmer wordt, gaat hij over op subtiele streepjes in dezelfde tinten. Maar zij, vreselijk. Alle kleuren van de regenboog in allerlei patronen heb ik voorbij zien komen. Ze luistert niet, al kan ik ontzettend goed corrigeren met mijn snavel. En ze laat me ook niet helpen met het werk. Kijk, hij zit met allerlei electronica. Daar weet ik niets van. Maar zij zit stukjes hout uit elkaar te halen en in elkaar te zetten. Ik bewijs iedere dag hoe goed ik alles uit elkaar haal en ik kan het veel sneller dan zij. Maar nee, net zo eigenwijs als ik ben, doet ze het in haar eentje.

We hebben ook een leuk spelletje: zij knoopt onder twee ringetjes en schroefjes met touw de schommel vast. Dat maakt het extra uitdagend om het iedere keer weer sneller los te krijgen. En dat dikke stuk tak maakt zo’n lekkere dreun als het valt. Ze schrikt op, maar durft de schommel niet op te hangen als ik er nog naast zit.
Wanneer hangt ze hem weer op.jpg

Zo tegen de avond neem ik het besluit of het een heldere bouillon blijft of een stevige gebonden soep. Voor die laatste haal ik pallets op uit mijn voerbak, klauter omhoog en voeg die net zo lang toe tot het naar mijn zin is. Proeven, neen nog iets meer. Als het te veel is gewoon gelijk opeten, geweekte pallets zijn een prima afwisseling. Nu verder rustig laten staan. Overtollige stukken walnootschil verwijder je en het fijne bij zo’n grote ruimte is om te kijken hoe ver je daarmee kunt gooien. Ik haal al zo’n anderhalve meter, maar ik kan nog een tijdje voort om het record te verbeteren. Voor de garnering houd je één stuk achter. Van het karton knagen, krijg je een droge snavel en dan is het aanvallen. Mijn baasjes mogen gerust mee eten, kan ik eens wat terugdoen. Het ziet er in ieder geval weer prima uit.

IMG_0108.JPG

Eet smakelijk

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Kobus zegt niet veel, maar heeft wel een heel scala aan geluiden. Als hij vindt dat hij te weinig aandacht krijgt of niet voldoende geschommeld wordt, geeft hij een luide schelle kreet van bijna 90 dB. Die komt boos en ontevreden over. Hij is hier nu ruim 15 maanden en heeft nog niet door dat dat niet werkt. Het doet me wel afvragen hoe vaak vroeger Klojo tegen hem of in dat huishouden gezegd is. Na die 15 maanden zegt hij nog steeds geen Goedemorgen, maar dit woord horen we hem wel regelmatig zeggen. Het klinkt komisch, omdat hij het met een piepstem zegt.

Als je hem schommelt, geeft hij een waarderende brom. Echt eentje die een welbehagen uitstraalt. Zo iets bijvoorbeeld
IMG_0113.JPG
Hij heeft ook een hele diepe keelbrom in het repertoire, die is voor bijzondere gelegenheden. Welke precies weten we nog niet, maar het komt wel positief over. Deze brom lijkt uit zijn staart te komen en zijn hele romp is een klankkast, Soms is die romp wel bijzonder. We plagen Kobus dan met zijn haaienvin. Het grappige is dat hij door lijkt te hebben dat hij geplaagd wordt of uitgelachen.
jaws.jpg
Hij luistert ook graag naar muziek
IMG_0114.JPG
Dan heeft hij allerlei piepjes. Een hoog kort verheugd piepje als hij banaan of zijn prutje op een lepel krijgt. Een viertal brabbeltjes alsof hij lijkt goedemorgen te willen zeggen, maar het is toch echt te moeilijk voor hem. Eerst dachten we dat we zijn vleugelpennen over elkaar hoorden schuiven als hij zich uitrekt. Maar het blijkt uit zijn snavel te komen: een lange uitgerekte piep van lekker eens flink rekken en strekken. Dan nog een serie korte lieve hitsige opgewonden piepjes. Dit gebeurt vaak als hij met Henk de krant gaat halen. De lift naar boven maakt hem hormonaal. ??? Eerst was het wel grappig, wank Henk kan hem dan aaien en Kobus laat alles met zich doen. Maar ja, dan zitten we straks met een oversekste vogel. Dus nu negeren we het en het is zo weer over. Is hij weer zijn oude vertrouwde bijtende zelf.
rood3.jpg

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Dan heb je een stukje geschreven en kom je er achter dat zijn repertoire veel groter is. Het gemekker in twee soorten: een lange en een reeks korte. Een verbaasd Ooh, een schuldbewust OhOoh. Als hij uit zijn slaapkooi wordt gehaald, gaat hij in zijn speelboom een heel verhaal vertellen over wat hij allemaal gedroomd heeft. En dan vergeet ik vast nog een serie. Gisteravond had hij weer een waterbui. Baden in zijn drinkbak en zichzelf onderspetteren. Plus de omgeving van zijn speelboom, zelfs mijn telefoon op tafel werd nat. Henk heeft hem gisteravond een tweede douchebeurt gegeven, toen was het over. Een paar weken terug -toen het zo warm was- heb ik hem natgespoten met de plantenspray. Hij vond het heerlijk en ging lekker zitten wapperen met zijn vleugels wijd in de waternevel.
IMG_0091.JPG
Natte Kobus 2.jpg
Hij was meer doorweekt dan dat hij onder de douche is geweest. Er is af en toe geen pijl op te trekken. Als we op het balkon zitten en ik pak de tuinslang om de planten water te geven, weet hij niet hoe snel hij van de kleine standaard af moet en er achter weg te kruipen tot alles weer opgeruimd is. Een Amsterdamse bink met een klein hartje.

Maar we hebben hem wel vals beschuldigd. We zeggen wel eens gekscherend dat we de domste grijze roodstaart hebben: niet praten en als er iets nieuws is, dan gaat het klunzig of heel voorzichtig. Ik had een ander merk zonnebloempitten en die zijn donkerder. De eerste dag heeft zij ze laten liggen en nu zijn de zes of zeven pitten gelijk op. Van de week zitten we in de huiskamer en horen we hem bezig met één van de rvs bakken. En ja hoor, daar vliegt zijn voerbak door de kamer. Dat deed hij in het begin ook. Henk heeft er toen een veerklem opgemaakt. Ik zet hem nog wel iedere ochtend vast, maar Henk niet meer. Na tien minuten de voerbak opgeraapt plus de losse inhoud en de voerbak bevestigd met klem erop. Even later hetzelfde! Die klem moet je optillen en draaien tegelijk. Wie weet gaat hij nog wel eens echt praten. Hij heeft het natuurlijk afgekeken van Henk met al het knutselen
IMG_0093.JPG
IMG_0094.JPG
En zo houdt Kobus ons bezig:
IMG_0098.JPG

Plaats reactie