Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
178Yvonne

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door 178Yvonne »

Ja, in dat bijten is Kobus selectief. Ik kan hem zonder problemen een partje mandarijn of een walnoot aangeven, dat pakt hij netjes met zijn snavel aan. Als Henk dat doet, bijt hij zonder uitzondering in zijn vinger. Henk legt het dus in zijn voerbak. Als Henk langs zijn boom loopt, doet hij niets. Bij mij probeert hij nog wel eens op me te springen. Hangt hij aan mijn rug en laatst aan de voorkant. Dat was minder, want met zijn snavel zoekt hij als derde pootje houvast en dat was in mijn wang. Dat was twee weken lang de camouflagestick hanteren. Een poosje terug dacht ik dat ik eigenlijk wel de ovenwant uit kan laten als ik hem met de stok op pak. Gelukkig niet gedaan, gelijk die avond haalde hij uit naar en in de want. Henk gaat nu ook continu de krant met Kobus halen, bij hem heeft hij niet die fratsen. Trouwens dat was voor mij ook lastig met mijn been in het gips. Daar ben ik nu wel vanaf, maar het lopen gaat nog niet vlot, helaas ook niet met de aangepaste schoenen.

Kobus heeft ook van die perioden dat hij onverstoorbaar eigenlijk stoïcijns voor zich uit zit te kijken. Ik krijg het moeilijk op de foto, want dan gaat hij naar het toestel zitten kijken. Deze benadert het nog het beste:
IMG_0037.JPG

's-Avonds kan hij kiezen uit verschillende knaagobjecten en wat zal hij nu weer eens kiezen?
IMG_0046.JPG
Nou, dat is dus niet moeilijk; een verse wijndoos is veruit favoriet. Maar de rest wordt uiteindelijk ook wel opgeknaagd. Hij wordt ook steeds handiger om met een pootje de doos vast te houden. Maar hij schuift toch naar de rand van de tafel. Die is zo glad dat we Kobus met doos al een stuk naar het midden kunnen schuiven. Hij glijdt zo mee en gaat onverstoorbaar door met knagen tijdens de rit.
IMG_0050.JPG
Tijdens de reguliere knaagsessies schrikt hij soms wel op en duikt uit de doos op om rond te kijken wat er gebeurt. Niets aan de hand en weer verder. Na 1 of 2 uur knagen, vindt hij het welletjes en komt bij mij op de rand van de tafel zitten buurten. Lijkt gezellig, maar meneer valt na vier tellen in slaap.

::070::
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Hmm, zo lekker. Je ziet het Kobus denken als hij een net gebakken stukje omelet krijgt. Hij houdt alles rond zijn voerbak nauwlettend in de gaten en voor een stukje omelet klautert hij razend snel naar beneden. Als het uit de diepvriezer komt en ontdooid is, is hij snel. Maar vers uit de pan is het ook zo op en morst hij nauwelijks.

Ik blijf het goedemorgen met hem oefenen en hij luistert aandachtig. Ja, alle aandacht vindt hij prima. Maar goedemorgen terug wensen, zit er nog niet in. Net zo min als dank je wel of Kobus wil graag schommelen. Hij komt niet verder dan wat ik versta als "uit je hok" en Henk als "Hoezo?" En bij bezoek zijn snavel niet open doen anders dan gefluit en gekwetter.

Nog wat leuke knaagfoto's: Met zijn pootje het karton in positie houden
IMG_0062.JPG
Kiekeboe
IMG_0065.JPG
En er bijna doorheen
IMG_0077.JPG
En wij maar opruimen. Het blijft ontzettend komisch om hem achteruit met zijn poten de stukjes te zien wegvegen, maar ik overweeg hem te trainen in het hanteren van stoffer en blik. Maar dat zal net zo goed lukken als goedemorgen zeggen.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Weer zoveel leuke foto's van Kobus gemaakt, het is moeilijk kiezen. Het lastige blijft dat ik vaak niet snel genoeg ben of Kobus heeft het geduld niet om te poseren. Van de week begon hij wat avontuurlijker te worden met spelen. Op zijn kop hangen aan het rek deed hij al, maar nu met één poot aan het rek en eentje aan een touwtje wat er hangt en dan schommelen. Of hangen aan het rek en met zjin snavel tikken tegen het stukje knaaghout dat aan dat touwtje hangt. Ik het er prima bewogen foto's van, maar die worden op het forum nog vager. Dan deze maar:
IMG_0095.JPG
Net zoals jullie allemaal van je eigen vogel denken, wint hij toch iedere schoonheidswedstrijd.

Hij zit nu achter me toe te kijken terwijl ik aan het typen ben. Soms denk ik dat hij telepatisch aan het zenden is dat hij geschommeld wil worden:

IMG_0108.JPG
Is ze nou nog niet klaar en wanneer is er aandacht voor mij? Dat laat hij ook wel eens merken. Vanochtend stond ik naast zijn boom met Henk te praten. Ineens een luid gemekker zo van als je hier toch staat, kan je me ook wel schommelen. Je hebt helemaal gelijk Kobus, maar hij vindt nog beter als je hem alle aandacht geeft tijdens dat schommelen. Of als je aan komt lopen, gaat hij al vast verwachtingsvol naar het touw:
IMG_0109.JPG
Hij geniet echt van het schommelen. Als het wat beter weer wordt ook maar weer proberen op de grote schommel beneden in de tuin. Daar was hij nog niet erg enthousiast over. Ik heb ook nog niet de beste slingerfrequentie gevonden. Te langzaam en te snel lijkt hij minder tevreden.

Van de week op de keukenvloer was Kobus van alles aan het uitproberen of dat kapot te krijgen valt. De meeste spullen zijn tot nu toe Kobus bestendig:
IMG_0114.JPG

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Na veel praten over voor- en nadelen hebben we van de week de schaar in de vleugels van Kobus gezet, Ze waren mooi uitgegroeid, alleen rechts zaten nog een drietal gaten in de vleugel. Niet dat Kobus vloog, hij laat zich dragen. De grijze roodstaart die Henk 40 jaren geleden had, vloog wel door huis. Die kwam echter nooit buiten en hij had ook niet zo'n mooie klauterboom. Dat waren andere tijden. Maar we willen wel met Kobus naar buiten blijven gaan en als we ons voorstelden hoe we ons zouden voelen als hij wegvloog .... Laat staan dat hij buiten zal overleven. Nu zijn er tuigjes voor vogels, maar wie kans ziet dat Kobus om te doen. Hij wil absoluut niet aangeraakt worden.

Kobus zag de bui hangen toen we met een handdoek de keuken in kwamen lopen. Hij heeft blijkbaar een goed geheugen voor traumatische gebeurtenissen. We kregen hem niet de hoek ingedreven om de handdoek eroverheen te leggen en hem dan te pakken. Met zijn handschoenen aan greep Henk hem in zijn nek toen hij weer luidkrijsend van de stok afsprong. Henk is toch nog sneller dan Kobus. Hij wist hem in de jukbeengreep te krijgen en hield Kobus op zijn rug in zijn handen. Voordeel was dat ik zo makkelijker zijn vleugel kon spreiden om te knippen. Als hij rechtop en voor de helft onder de handdoek zat, had hij meer kracht om zijn vleugel tegen het lijfje te houden. Aan één kant zit een bloedpen en die heb ik een cm langer gelaten dan de rest en Kobus bloedde gelukkig niet. Voor alle zekerheid stond er al een bakje met maïzena klaar, maar we hoefden niet wit te worden. Na afloop hebben we alle drie een tijdje zitten bijkomen. Het is echter wel een zielig gezicht als hij nu met zijn vleugels zit te wapperen. Het zijn mussevleugeltjes, die de planten nauwelijks nog in beweging krijgen.

Van de week Kobus in het zonnetje beneden in de tuin, toen nog met lange vleugels:
Kobus2.jpg
Aan de rand van het gebouw zijn zes privétuintjes, die lekker beschut tegen de wind zijn en volop in de zon liggen. De grote gemeenschappelijk tuin ligt al in de schaduw met de laagstaande zon in de winter. Henk heeft toestemming van de eigenaar om in eentje met Kobus te gaan zitten. Ze komt er ook wel eens bij voor een praatje.

Ander fruit dan mandarijn stelt Kobus ook op prijs. Vorige week was dat kiwi, dat is heerlijk. Zo heerlijk dat hij niet zijn kop ervoor schudt. Vanochtend kreeg hij een stukje ananas en terwijl die toch lekker zoet is, schudt hij twee keer zo hard zijn kop dan met mandarijn.
IMG_0014.JPG
Wat een verschil met de vleugels, er lag ook een behoorlijke lading veren op de grond.

Dit vind ik ook zo leuk: als hij zo wijd met zijn veren zit om ze uit te pluizen. Vooral die op zijn poten maken er een echte stevige roofvogel van. Ook bijzonder lenig dat hij achterlangs de onderkant van zijn vleugels bewerkt.
IMG_0011.JPG

Tot slot onze pluizenkop.
IMG_0009.JPG

Drareg

Bericht door Drareg »

Hoi Yvonne,

Er is weinig levendigheid op dit forum, heb ik inmiddels wel gemerkt.
Daarom hoef ik ook niet selectief te zijn met welke berichten ik bekijk. Daarom ben jij als actieve berichtenverzendster dus de klos ;-)
178Yvonne schreef:
februari 9, 2020, 4:01 pm
Na veel praten over voor- en nadelen hebben we van de week de schaar in de vleugels van Kobus gezet,
Ach, wat jammer nou.
Ze waren mooi uitgegroeid,
Daarom extra jammer, toch?
we willen wel met Kobus naar buiten blijven gaan en als we ons voorstelden hoe we ons zouden voelen als hij wegvloog ....
Heerlijk, toch? Als hij maar weer teug komt, en dat kun je papegaaien leren. Zoek maar eens bij "vrij vliegen" (of 'Free flight'). Dat is mijn doel , wanneer ik een papegaai neem. Risico's? Ja natuurlijk zijn die er, maar hoe groot is de kans? In huis zijn mogelijk meer risico's en kinderen kortwiek je toch ook niet, ook al ben je misschien bang voor de risico's als ze zonder je zijn?
Laat staan dat hij buiten zal overleven.
Waarom niet? Ik was laatst (januari) bij Hareco in Sliedrecht en de eigenaar laat diverse papegaaien vrij vliegen. 's-Morgens gaan ze de hort op en vermaken zich ergens en in de namiddag komen ze weer aanzetten. Toen de eigenaar een lokroep in de straat deed kwamen er verschillende papegaaien, die kennelijk op gehoorsafstand waren maar voordien niet te zien waren, op hem af. Hij vertelde dat de vorige dag er een nieuwe papegaai voor het eerst met de groep mee los was gelaten. '-Middags kwam de groep terug maar zonder die ene. Daarop vlogen ze weer weg en bleven die nacht weg. Maar de volgende middag waren ze allemaal (inclusief die ene) weer terug. Dus de januarinachtkou konden ze wel hebben. Zouden die papegaaien niet "vrolijke" zijn dan gekortwiekte papegaaien? ;-)
Nu zijn er tuigjes voor vogels, maar wie kans ziet dat Kobus om te doen. Hij wil absoluut niet aangeraakt worden.
Ook dat is te leren/trainen. Kijk eens bij www.koppekrauw.com en lees o.a. over de "papegaaiengreep".
Kobus zag de bui hangen toen we met een handdoek de keuken in kwamen lopen. Hij heeft blijkbaar een goed geheugen voor traumatische gebeurtenissen.
Tsja, trauma's kun je beter voorkomen want genezen is lastiger.
We kregen hem niet de hoek ingedreven om de handdoek eroverheen te leggen en hem dan te pakken. Met zijn handschoenen aan greep Henk hem in zijn nek toen hij weer luidkrijsend van de stok afsprong. Henk is toch nog sneller dan Kobus. Hij wist hem in de jukbeengreep te krijgen en hield Kobus op zijn rug in zijn handen. Voordeel was dat ik zo makkelijker zijn vleugel kon spreiden om te knippen. Als hij rechtop en voor de helft onder de handdoek zat, had hij meer kracht om zijn vleugel tegen het lijfje te houden. Aan één kant zit een bloedpen en die heb ik een cm langer gelaten dan de rest en Kobus bloedde gelukkig niet. Voor alle zekerheid stond er al een bakje met maïzena klaar, maar we hoefden niet wit te worden. Na afloop hebben we alle drie een tijdje zitten bijkomen. Het is echter wel een zielig gezicht als hij nu met zijn vleugels zit te wapperen. Het zijn mussevleugeltjes, die de planten nauwelijks nog in beweging krijgen.
Dus? Nu voor het laatst?

Dorith
Bestuur SVP

Bericht door Dorith »

Yvonne, wat maak je toch steeds een leuke updates, met veel humor, over Kobus. Ik moet er vaak zo om lachen. Wat een spannend avontuur, het kortwieken. Maar het is jullie toch maar mooi gelukt! Super!
Papegaaiengedragsdeskundige

:amazone-papegaai-geel2 Jelle :dwergara Okkie :amazone-papegaai-geel Lorre :senegal Joep

opvang: : :grijze-roodstaart Jacco edelpapegaai5 Dori

Bestuur SVP
Bestuur SVP

Bericht door Bestuur SVP »

Gerard, we gaan hier geen discussie starten over kortwieken en freeflight. Deze mensen hebben wel onze workshop gevolgd en weten dus heel goed waar ze mee bezig zijn en ook vooral waarom. Ze zorgen heel goed voor hun Kobus, hebben het allerbeste met hem voor en wij zijn heel erg blij dat zij Kobus hebben geadopteerd. Zij weten, net als wij, als geen ander dat freeflight niet geschikt is, of eigenlijk levensgevaarlijk, voor het merendeel van de papegaaien die bij ons worden gehouden, in een niet-natuurlijke omgeving. Niet voor niets is het niet toegestaan om met een geadopteerde SVP-papegaai aan freeflight te doen.

DISCUSSIE OVER KORTWIEKEN/FREEFLIGHT GESLOTEN. Wil een lezer weten waarom, dan bevelen wij van harte onze workshop aan.

Drareg

Bericht door Drareg »

Drareg schreef:
februari 12, 2020, 11:40 am
Hoi Yvonne,

Er is weinig levendigheid op dit forum, heb ik inmiddels wel gemerkt.
Daarom hoef ik ook niet selectief te zijn met welke berichten ik bekijk. Daarom ben jij als actieve berichtenverzendster dus de klos ;-)
Yvonne, mijn welgemeende excuses wanneer ik je heb gekwetst in mijn vorige reactie. Ik wist toen niet dat ik een verboden onderwerp aanraakte. Ik wist niet beter, dan dat een forum een discussieplatform was voor het delen van ervaringen en meningen. Uiteraard om daar van te kunnen leren en niet om te kwetsen. Dus nogmaals, mijn excuses.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne »

Beste Gerard, Excusus aanvaard. Wij hebben in huis uitvoerig gesproken over het al dan niet kortwieken en ik had geen zin om die discussie hier te herhalen. Hierboven heb ik eerder geschreven wat de doorslag voor ons heeft gegeven. Het bestuur heeft deze discussie nu afgerond en er blijven genoeg onderwerpen om over te praten. Zoals de wispelturigheid van Kobus, nu weigert hij de kiwi. Gooit het op de grond of duwt de lepel weg. Hij is zo lekker eigenwijs. Met vr. groet, Yvonne.

Drareg

Bericht door Drareg »

Dorith schreef:
juli 7, 2019, 5:36 pm
Snapte Kobus nou maar dat hij die extra douchebeurt aan zijn eigen gedrag te danken had, dan zou hij misschien de volgende keer niet zo panikeren. Maar zó slim zijn ze dan kennelijk ook weer niet :? .
Tsja, mag van ons mensen/verzorgers niet verwacht worden dat wij ons in proberen te leven in hoe onze huisdieren " denken" en daardoor mogelijk paniek kunnen voorkomen? Ik trap nu natuurlijk op zere tenen, al is dat niet de bedoeling.

Plaats reactie