Wicky, roepnaam Kobus

Alles over papegaaien en wat daarmee te maken heeft
178Yvonne

Re: Wicky, roepnaam Kobus

Bericht door 178Yvonne » oktober 6, 2019, 3:00 pm

Kobus is een kletskous geworden. Hij praat nu zo vaak dat ik het ook kan horen. Alleen is het meeste niet verstaanbaar. We zijn het er niet over eens of het dialect is wat hij zegt of dat hij niet goed kan articuleren. Soms doet hij dat goed articuleren wel: Kom uit je hok, Ga naar school, He ho en Nou hoor. Dat laatste zegt Henk nog wel eens. Van de week was het komisch, want op het moment dat Kobus het zei ging de walnoot in zijn voerbak in plaats dat hij hem aangereikt kreeg. Als ik de walnoot aanreik, pakt hij hem keurig netjes tussen mijn vingers vandaan. Bij Henk bijt hij consequent in zijn duim, die daarin geen zin meer heeft. En nu zit Kobus lekker te kletsen bij ons in de huiskamer. Wij achter onze computers en hij op zijn boom daar weer naast. Ik wacht nog op Goedemorgen, Kobus wil graag schommelen en Dank je wel. Benieuwd of hij mijn stem gaat nadoen. Nu zegt hij continu He ho met een vrij zware stem. Ik heb gegoogled: het is een liedje van Disney Sneeuwwitje en de zeven dwergen en één van Douwe Bob. Beiden afgespeeld en Kobus lijkt enthousiaster over het liedje van Douwe Bob. Twee keer He ho zeggen en headbangen. Maar zijn He ho lijkt meer op het Amerikaans van Disney.

Als Kobus 's-avonds op tafel er bij komt, vindt hij dat alle aandacht naar hem moet gaan. Maar ja, als hij geen zin meer heeft om karton te knagen, ga ik of mijn boek lezen op de telefoon of breien. Dat vindt hij dus niks: de telefoon wordt van zijn steunblokje gegooid of hij probeert de breinaalden te pakken:
IMG_0004.JPG
IMG_0002.JPG
Zo komt mijn vest niet af. Je kan wel de laatste kale plek in zijn hals zien en de rode veer die daar weer aangroeit. Benieuwd of Kobus die laat zitten? De witte in zijn hals laat hij tot nu toe met rust, de laatste keer was de rode snel weg. Mogen die alleen in zijn staart?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kobus thuis bij Henk en Yvonne :grijze-roodstaart2

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 » oktober 6, 2019, 4:20 pm

Wat gezellig dat hij begint te kletsen 😃
Geluiden zijn sowieso al gezellig maar praten blijft toch bijzonder vindt ik.
Groetjes van Natasja
Luciano :grijze-roodstaart

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » oktober 13, 2019, 5:13 pm

Kunst door Kobus
IMG_0007.JPG
De roodwitte veer in zijn hals is weer weg, die mag inderdaad niet. Het praten gaat maar door. Wat we grappig vinden is wat er allemaal beweegt als hij praat. Zijn hele keel en de bovenkant van zijn borst komt in beweging. We krijgen alle kans om het nu te zien. Inmiddels onderscheiden we In je hok, Naar je hok en Kom uit je hok. Bevelen die we hem nooit geven, maar nog geen Goedemorgen. Verder een heleboel voor ons onverstaanbaar.

Al maanden hangt er in zijn boom een cirkeltje van ongeverfd vuren hout, een restje van een project van Henk. Ineens had Kobus er zin in en hij heeft het in één avond gesloopt. Wat zit er toch een kracht in die snavel. Nu hangen er stukjes bezemsteel en nog twee van die cirkels, die al een eind gevorderd zijn richting splinters.
IMG_0017.JPG
IMG_0020.JPG
Het geverfde hout laat hij nu nog met rust, maar het trappetje is gemaakt van ongeverfde stukken bezemsteel. Daar wordt aan geknaagd, maar gelukkig nog niet fanatiek. We zijn blijer als hij het touwtje ophijst en aan de restjes begint:
IMG_0032.JPG
Ging het toch om een vrolijke papegaai.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » oktober 20, 2019, 2:12 pm

Ook bovenop de brievenbussen beneden in de gezamenlijke hal zit Kobus lekker te kletsen en naar buiten te kijken.
IMG_0033.JPG
Henk heeft om de stok twee vierkantjes gelijmd en zo wordt Kobus even stabiel geparkeerd als één van ons de krant haalt. Meestal blijft hij ook rustig op zijn stok zitten, een enkel keertje gaat hij aan de wandel. Maar ver komt komt hij daarboven niet.

Inmiddels kan hij van de dodecaëder op de grond komen en struint lekker in de keuken rond.
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG
Hij gaat nog niet van de boom via het touw op de constructie, maar ik dacht hem na de tafelsessie veilig op de bezemstelen te zetten, zodat ik een pan kon gaan afwassen. Normaal klautert hij omhoog en niet terug naar de grond. Maar dat kan hij inmiddels dus wel. Het nadeel daarvan is dat hij de de keuken oversteekt om mij in mijn tenen te bijten. Ook als ik de keuken in kom en hij ziet me, komt hij aanrennen en bijt. Hoe leren we hem dat bijten af?

Een tweede vraag betreft de rode staart. Wat is daar evolutionair gezien het voordeel van? Voor een prooidier vind ik het niet handig en zowel de mannetjes als de vrouwtjes hebben er één. Ik heb gegoogled, maar daarover niets kunnen vinden.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » oktober 27, 2019, 4:14 pm

Van de week nieuw sloopgoed voor Kobus gemaakt. Sinds hij in huis is, klus ik ook. Geen grootse dingen, maar zagen, snijden en boren in karton. Van een plaat karton vierkantjes gemaakt en een gat in geboord. Deze aan het touw geregen met de gekleurde blokjes aan begin en eind en opgehangen aan de ketting in zijn boom boven en beneden. Het aardige was dat hij er gelijk mee aan de slag ging. Meestal begint hij pas aan iets als het al weken in zijn speelboom hangt. Maar hij trok de sliert omhoog en ging ijverig knagen:
IMG_0052.JPG
IMG_0053.JPG
Grappig om te zien is hoe hij met zijn poot het karton op zijn plek houdt. Hij hield er gelukkig ook weer mee op, anders kan ik nog meer gaan doe het zelven.

Graag hoor ik nog tips om Kobus het bijten af te leren. 's-Avonds zit hij naast me op tafel en kan me zo lief aankijken:
IMG_0047.JPG
Hij zit dan echt lekker doorgezakt op één poot en lijkt uit te stralen: knuffel me, lekker krauwen in mijn nek. Maar de schijn bedriegt. Ik houd dan ook afstand en blijf zo'n 25 à 30 cm van de tafel af. Zijn bijtaanvallen uit het niets ben ik nog niet vergeten en ik geef hem daarvoor geen kans meer. Met het spelletje karton knagen zit het stuk karton ertussen en kan hij niet bij me komen. Maar ik vind het wel jammer.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » november 3, 2019, 3:06 pm

Van de week zit Henk met Kobus in de huiskamer, hoort hij hem tegen het rooster tikken. Alleen zat Kobus aan de andere kant van de boom. Kobus doet zijn eigen geluid na. Inmiddels heb ik het ook gehoord en het is levensecht. Beter dan het praten van hem, als we al iets verstaan hoort Henk iets anders dan ik.

Ook bijzonder is dat hij gisteren zo'n lang uigegroeide vleugelveer heeft doorgebeten. Het was een bloedpen, die in zijn slaapkooi lag. Aan het doorgebeten gedeelte zat verspreid opgedroogd bloed. Maar bij Kobus niets en ook geen druppeltje in zijn kooi. Heeft hij speciaal speeksel als hij al speeksel heeft?

Kobus danst ofwel bodybangen. Het is fantastisch om te zien. Hij doet al vrijwel vanaf het begin aan headbangen en dat doet hij nog steeds. Maar daar is het bodybangen bijgekomen. Zijn hele lijfje is in beweging en soms gaat er een golfbeweging doorheen. Ik zal proberen het op film vast te leggen. Maar bij Kobus blijft het lastig om in te schatten wanneer hij iets doet en dat hij dingen lang genoeg doet. Dat lijfje is ook op ander punt wisselvallig. Vaak zit hij zo wijd met zijn veren uit dat ik denk; "Hij wordt dik!" Tot je hem dan weer onder de douche ziet en het gewoon een mager scharminkel is.

Hier Kobus in actie om naar zijn touw te gaan
IMG_0003.JPG
en dan maar wachten tot hij geschommeld wordt.
IMG_0004.JPG
De eerste serie kartonnen vierkantjes was trouwens woensdagavond op en de tweede is hard onderweg.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » november 10, 2019, 5:58 pm

Door Kobus geen koude handen en voeten meer. Vorige week heb ik rond gesnuffeld op deze site en vond een stukje over het bijten: jezelf inpakken. Dus 's-avonds een paar oude schoenen schoongemaakt, zodat ik er binnen mee rond kan lopen. Mijn slippers geruild voor die schoenen toen Kobus op de grond mocht rondlopen en dat ging prima. Hij knaagde er een paar keer aan, maar dat is lang niet zo leuk als in mijn tenen bijten, dus daar hield hij al snel mee op. Als Henk en ik rondlopen, gaat hij er achteraan. Lang, uitgestrekt en laag bij grond
IMG_0012.JPG
en snel. Hij houdt je op de korte afstand echt bij en het is een komisch gezicht. Als we dan weer zitten, gaat hij verder met knagen aan de keukenplint, de vriezer of de koelkast. Het is hem nog niet gelukt er iets vanaf te krijgen. Valt ons mee. Toen ik hem zondagavond met de stok van de grond pakte om hem op zijn boom te zetten, nam hij wraak voor de schoenen. Hij heeft me vreselijk hard in mijn duim en wijsvinger gebeten. Dus nu doe ik de ovenwanten aan, als ik hem vervoer. Ook heb ik een ander merk frisdrank gekocht. Mijn vaste merk heeft een vernauwing in de fles, handig als je hem wilt uitschenken. Maar daardoor past mijn hand er niet in. Van die fles heb ik onthouden door een bijdrage van Diaan, die zich daarmee beschermt tegen het bijten van Macho en zo de stok vasthoudt. Het is nu een week verder en vooral mijn duim is er nog slecht aan toe. Ik durf het ook niet aan om met mijn slippers aan Kobus op de grond te laten lopen. Waarom Kobus, waarom bijt je zo vals?

Daar tegenover staat dat we ook veel lol met hem hebben en hij kan zo heerlijk zitten te slapen:
Kobus in slaap klein.jpg
Af en toe een oog open om te zien wat er gaande is en dan weer de snavel nog verder in de veren.

Natas229
Vrijwilliger SVP

Bericht door Natas229 » november 15, 2019, 12:06 pm

Het blijft heerlijk om de avonturen van Kobus te lezen.
Jammer dat hij af toe toch weer bijt.
Luciano heeft bij mij in het begin succes gehad met bijten en blijft het bij mij ook regelmatig uitproberen. Niet reageren is in sommige gevallen geen mogelijkheid helaas. Ik blijf er ook een beetje in zoeken hoe ik het kan verbeteren.
Voorlopig blijf ik hem gewoon met de stok naar bed brengen. De mannen in huis brengen hem met de hand maar als ik dat doe bijt hij me echt hard. Sommige dingen gaan heel goed, hij zit ook graag bij mij maar met andere dingen bijt hij nog regelmatig, helaas. Gelukkig is hij verder erg leuk dus het komt vast goed.
Ook met Kobus 😃
Groetjes van Natasja
Luciano :grijze-roodstaart

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » november 17, 2019, 5:41 pm

Dank je, Natasja voor je reactie. Het voelt voor mij echt als gedeelde smart. Mijn duim en wijsvinger beginnen te genezen en dankzij de ovenwanten zijn er geen nieuwe bijtwonden bijgekomen. Hopelijk gaat er zo de lol voor Kobus vanaf.

Hij heeft de optimale manier gevonden om het voedselpijpje zo hard mogelijk te laten draaien. De beste houding is met één poot op het klimrek en de andere op het uiteinde van het touw. Dan zijn snavel langs het pijpje laten glijden en met een ferme laatste zwiep tegen het randje van de dop snel zijn koppie uit de weg halen. Dan trots toekijken:
draaiend pijpje 1.jpg
draaiend pijpje 3.jpg
Zo zie je ook goed zijn gespierde dijbenen.

Kobus is onweerstaanbaar als hij op zijn onderste touw gaat zitten en om het hoekje bedelend kijkt wanneer hij eindelijk eens geschommeld gaat worden. Dat was vijf minuten geleden nog! Je bent helemaal niet zielig.
IMG_0016.JPG

Zijn spelletje karton knagen blijft hij hartstochtelijk volhouden en hij knaagt er heel wat karton doorheen. Het stevige golkarton heeft zijn voorkeur en gelukkig worden de meeste pakjes wel daarin bezorgd. Lief snaveltje heeft hij toch....
IMG_0034.JPG
IMG_0039.JPG
Onze punker.

178Yvonne

Bericht door 178Yvonne » november 24, 2019, 6:36 pm

Met Kobus blijf ik goedemorgen oefenen en dan kijkt hij me aan met zo'n blik:"Dat mens is maf"
IMG_0048.JPG
Hij kijkt dan volkomen stoicijns recht voor zich uit en verblikt of verbloosd niet. Een heel verschil is het als je met eten aan komt lopen. Hij heeft al door wanneer de koelkast open gaat het voor hem is. Als ik eerst een lepel pak voor zijn hapje juvenile/palmolie in de namiddag, gaat hij naar de bovenste tak om er helemaaal klaar voor te zitten. Hetzelfde na het eten 's-avonds en ik een stukje banaan op de lepel doe. Hup gelijk naar diezelfde tak. Als ik 's-ochtends het plastic bakje met stukjes omelet uit de vriezer haal, kijkt hij al hoopvol naar zijn voerbak. Maar dan moet hij een tijdje wachten tot het ontdooid is en ik er kleinere stukjes van kan maken. Kobus rent en klautert gelijk naar zijn voerbak als ik dan aan kom lopen. Hij is verzot op de omelet, die ik tijdens het bakken bestrooi met de restjes pallets. Dat zijn of kruimels of gruis. Zo eens in de twee weken bak ik er eentje, die ik verdeel in 8 stukjes en hij krijgt om de dag een stukje. Vers of ontdooid uit de diepvries maakt hem niet uit, hij is er even gek op.

Hij is ook gek op z'n vierkantjes karton en maar knagen. Onze milieuvriendelijke papierversnipperaar.
IMG_0050.JPG

Op de bovenste foto ziet zijn hals er prima uit, maar hij blijft daar toch nog veren uittrekken. Dat zie je goed als hij zich uitrekt bij het veren poetsen. Ook de rood witte veer die daar regelmatig groeit, trekt hij uit. De witte aan de andere kant mag blijven. Ik vind het zo'n leuk gezicht als hij tegenover me zit aan tafel en hij zijn staart poetst. Zie de rode veer tussen zijn poot.
IMG_0075.JPG

Om op het praten terug te komen dat doet hij volop, maar wat zegt hij nou? In ieder geval geen goedemorgen en als er bezoek is, doet hij zijn snavel niet open. We hebben daardoor geen scheidsrechter. Henk en ik blijven totaal verschillende woorden verstaan als Kobus praat.

Plaats reactie